اهمیت منبع ذخیره آب پلی اتیلن

یکی از مخازن مناسب و کاربردی برای نگهداری و ذخیره سازی مایعات و آب، منبع ذخیره آب پلی اتیلن می باشد. ماده اصلی در فرآیند تولید این نوع از مخازن ذخیره سازی پلی اتیلن (PE) است. پلیمری که از ترکیب هیدروژن و کربن به وجود می آید، با عنوان پلی اتیلن شناخته می شود. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که مخزن ذخیره آب پلی اتیلن، از جمله مخازن ذخیره سازی پرفروش و پرکاربرد در سطح کشور ما به حساب می آید. در حال حاضر مخزن ذخیره پلی اتیلن به خوبی جایگزین مخازن بتنی و فلزی شده است. طول عمر بالا، وزن کم، شستشوی راحت، سهولت در جابجایی، نصب آسان و مقاومت بالا در برابر فرسایش و خوردگی، از مهمترین مزیت های منبع ذخیره آب پلی اتیلن به شمار می آید.

برای بسیاری از مصرف کنندگان انتخاب مخزن ذخیره سازی مناسب برای آب شرب، یک علامت سوال بزرگ و چالش برانگیز می باشد. لازم به ذکر است که منبع ذخیره آب پلی اتیلن ، از جمله گزینه های برتر و کاربردی برای نگهداری و ذخیره سازی آب بهداشتی حتی در بعد جهانی محسوب می شود. علاوه بر این، اخذ گواهینامه های بهداشتی و استاندارد از مراجع مربوطه، کیفیت بالا و هماهنگ بودن فرآیند تولید مخزن پلی اتیلن با موازین بهداشتی و سلامت را نمایان می سازد. بدون تردید، منبع ذخیره آب پلی اتیلن برای ذخیره بدون فشار سیالات و مایعاتی مانند مواد شیمیایی، مواد غذایی و آب از بهترین و مؤثرترین انتخاب ها می باشد.

نگاهی به فرآیند تولید منبع ذخیره آب پلی اتیلن

به طور معمول برای تولید انواع مخازن ذخیره سازی از جمله منبع ذخیره آب پلی اتیلن از روش قالب گیری دورانی (Rotational Molding) استفاده می شود. مخازن پلی اتیلن از نوعی مواد پلیمری و به وسیله پلیمریزاسیون گازهای اتیلن ساخته و پرداخته می شوند. فرآیند قالب گیری از مراحل مهم و حائز اهمیت در تولید مخزن ذخیره پلی اتیلن تلقی می گردد. از روش قالب گیری چرخشی یا دورانی علاوه بر تولید انواع مخازن ذخیره سازی، برای تهیه انواع اسباب بازی و قطعات پلاستیکی نیز استفاده می گردد.

در روش تولید منبع ذخیره آب پلی اتیلن ، مواد پلی اتیلن یا پلاستیکی را به میزان معین داخل قالب ریخته و پس از اعمال حرکات چرخشی و دورانی و پس از پشت سر گذاشتن چند مرحله، عملیات سرمادهی و گرمادهی بر روی محصول به دست آمده صورت می پذیرد. پس از این مرحله محصول نهایی به شکل قالب تغییر پیدا کرده و جامد و سخت می شود. بخش اعظمی از متریال و مواد اولیه به کار رفته در روش قالبگیری دورانی پلی اتیلن است. از پلی اتیلن 3840 و دارای گرید FOOD GRADE و گرید بهداشتی برای ذخیره سازی آب شرب و بهداشتی استفاده می شود. استفاده از متریال فود گرید و درجه اول در تولید منبع ذخیره آب پلی اتیلن ، علاوه بر افزایش مقاومت مکانیکی، بهداشتی بودن و طول عمر بالای مخزن را تضمین می نماید. فرآیند قالبگیری دورانی در مقایسه با دیگر روش ها مانند قالبگیری دمشی و قالبگیری تزریقی، به مراتب مقرون به صرفه تر و ارزان تر می باشد. ناگفته نماند که منبع ذخیره آب پلی اتیلن به علت برخورداری از چگالی بالا، در مدل های چند لایه و تک لایه تولید و در دسترس مصرف کننده قرار می گیرد. از نقطه نظر و بعد اقتصادی مخازن پلی اتیلن سه لایه به نسبت سایر مخازن، از قیمت مقرون به صرفه و مناسبی بهره می برند.

بررسی انواع مختلف منبع ذخیره آب پلی اتیلن

منبع ذخیره آب پلی اتیلن متناسب با نیاز مصرف کننده، مکان نصب، نحوه کارایی و شکل ظاهری در مدل های مختلفی طراحی و تولید می گردد. در ادامه نمونه های مختلف مخازن پلی اتیلن را مورد بررسی قرار می دهیم.

مخزن پلی اتیلن افقی یا خوابیده: مخزن پلی اتیلن افقی به صورت پایه دار و در مدل های چهار لایه، سه لایه، دو لایه و تک لایه موجود می باشد. ظرفیت این نوع مخازن از 70 الی 5000 لیتر در نظر گرفته می شود. تانکر ذخیره پلی اتیلن افقی برای استفاده در پشت بام ها از گزینه های مناسب محسوب می شود.

منبع ذخیره آب پلی اتیلن عمودی: مخازن پلی اتیلن ایستاده یا عمودی در لایه های مختلف و در ظرفیت های 100 الی 20000 لیتر در سطح بازار موجود می باشند. تولید مخزن عمودی به صورت یکپارچه بوده و در مقایسه با سایر مخازن از حجم و قیمت کمتری برخوردار است. بهره مندی از استحکام و دوام بالا، قابلیت استفاده از مخزن عمودی را در فضاهای باز میسر ساخته است.

مخزن مکعبی یا کتابی: مخازن مکعبی پلی اتیلن برای استفاده در محیط هایی که امکان استفاده از مخازن عمودی و افقی وجود ندارد، بهترین گزینه تلقی می گردند. این مخازن در ظرفیت های مختلف 2000 لیتر، 1000، 800 و 230 لیتر تولید می شوند. گفتنی است که قیمت این مدل منبع ذخیره آب پلی اتیلن نسبت به دیگر مخازن بالاتر می باشد.

مخزن زیر پله ای: این مخازن برای نصب در قسمت زیر پله های واحدهای مسکونی مناسب بوده و در ظرفیت های 1000 و 500 لیتر به فروش می رسند.

مخزن مخروطی یا قیفی: این مخازن در قسمت انتهای پایین شکلی قیفی داشته و در حجم های 200 الی 2000 لیتر موجود هستند.

راهنمای نصب منبع ذخیره آب پلی اتیلن

دسترسی راحت و آسان از موارد حائز اهمیت برای نصب منبع ذخیره آب پلی اتیلن محسوب می گردد. بر این اساس، محل نصب مخزن باید از سطحی صاف و هموار برخوردار بوده و در مجاورت و انتشار مواد شیمیایی قرار نداشته نباشد. مطابق با آیین نامه های موجود، محل نصب تانکر ذخیره پلی اتیلن باید از شرایط مطلوب برای تهویه مناسب هوا بهره ببرد. همچنین مناسب است که محل نصب درب دار و  امکان قفل شدن آن میسر باشد. عدم نصب مخزن در مجاورت وسایل برقی و احتراقی، استفاده از علائم هشدار دهنده بر روی مخازن مواد شیمیایی و بسته نگه داشتن درب مخزن، از دیگر موارد مهم در این زمینه می باشد.

منبع ذخیره آب پلی اتیلن برای نگهداری آب آشامیدنی، نگهداری مواد گرانولی و پودری، ذخیره سازی مواد آرایشی و بهداشتی و شیمیایی و انواع مواد بازی و اسیدی کاربرد دارد. خاصیت ضد جلبک و آنتی UV، مقاومت بالا در برابر ضربه، وزن کم و قیمت مقرون به صرفه، از نقاط قوت منبع ذخیره آب پلی اتیلن قلمداد می گردد.

امتیاز دهید

دسته بندی مقالات

عنوان دسته بندی

عنوان دسته بندی

Related posts

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.