بررسی مشخصات پمپ چاه آب

بهترین و کاربردی ترین روش به منظور استخراج، انتقال و پمپاژ آب از چاه های سطحی، کم عمق و عمیق، استفاده از پمپ چاه آب می باشد. فرآیند انتقال آب توسط پمپ های چاه به بیرون، از طریق یک یا چند لوله صورت می گیرد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که پمپ چاه آب در انواع پمپ چاه کم عمق و پمپ چاه عمیق موجود بوده که مصرف کننده متناسب با نوع نیاز خود، نسبت به تهیه آن اقدام می نماید. همچنین پمپ های چاه عمیق برای استفاده در چاه های دارای عمق بیش از 7 متر، در مقیاس وسیعی مورد استفاده واقع می شوند.

پمپاژ آب خالص و تمیز و ایجاد و افزایش فشار، به منظور استفاده در مصارف مختلف مانند زراعی، صنعتی و خانگی، از مهمترین کاربردها و موارد استفاده از پمپ چاه آب به شمار می آید. لازم به ذکر است که میزان عمق چاه های آب برای انتقال آب بسیار متغیر و متفاوت است. از سوی دیگر، متناسب با نیاز مصرف کننده، ممکن است به آب مصرفی از چند متر مکعب تا چند صد متر مکعب نیاز پیدا شود. بدون تردید، کمبود آب برای مصارف مختلف از جمله دغدغه ها و چالش های جدی بسیاری از مردم در اقصی نقاط جهان به شمار می رود. کاهش میزان بارندگی و کاهش منابع آب زیر زمینی، چشمه ها و رودخانه ها نیز مزید بر علت شده است. به منظور برطرف ساختن این نیاز، استخراج و انتقال آب از منابع آب زیر زمینی در بخش های کشاورزی، صنعتی و خانگی، بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. استفاده از پمپ چاه آب ، یکی از بهترین گزینه برای جامه عمل پوشاندن به این نیاز محسوب می شود.

مشخصات بارز پمپ چاه آب

بدون تردید، برای استفاده بهینه از پتانسیل و ظرفیت آب های زیر زمینی و انتقال آن برای مصارف موردنظر، استفاده از پمپ چاه آب کمک شایانی می نماید. برای بهتر انجام شدن فرآیند انتقال آب، به ویژه برای چاه های عمیق از پمپ های شناور و مستغرق استفاده به عمل می آید. پمپ آب شناور به علت برخورداری از ویژگی های منحصر به فرد، از بهترین گزینه ها برای استفاده در چاه های کم عمق، نیمه عمیق و عمیق محسوب می شود. پمپ های آب شناور، از سری پمپ های سانتریفیوژ بوده که به منظور فعالیت و برخورداری از بازده و کارایی مطلوب باید در آب و به صورت کامل غوطه ور گردند. بر همین اساس، پمپ آب شناور با عنوان پمپ مستغرق نیز شناخته می شود.

بدنه پمپ چاه آبمتناسب با مدل و نحوه کاربری از استیل یا چدن ریخته گری با فشارهای مختلف و در سایزهای 1.1/2 الی 8 اینچ ساخته و پرداخته می گردد. برخورداری از وزن مناسب، قابلیت جابجایی و حمل پمپ های چاه آب را به راحتی امکان پذیر می سازد. در پرتو وجود پروانه از نوع استیل در ساختار پمپ آب، توانایی انتقال آب با کمترین املاح به نحو مطلوب محقق می شود. راندمان بالا، در کنار هزینه نگهداری بسیار پایین، از دیگر ویژگی های برجسته پمپ چاه آبتلقی می گردد. بدون اغراق، یکی از شاخصه های مهم پمپ های آب، کیفیت ساخت و دوام بالای آن می باشد. در ساختار پمپ های چاه آب از مواد اولیه و متریال باکیفیت و مرغوب استفاده شده که این عمل در استحکام و دوام بالای پمپ نقش برجسته ای ایفا می نماید. نصب سریع و آسان و کارکرد و عملکرد بی صدا، از دیگر مشخصات بارز پمپ چاه آب به حساب می آید.

انواع و اقسام پمپ چاه آب

پمپ آب شناور: پمپ های مستغرق یا پمپ های شناور، یکی از مدل های رایج و متداول پمپ چاه آب محسوب می شوند. پمپ های شناور به منظور انجام فرآیند پمپاژ و انتقال آب باید در آب غوطه ور شوند، در غیر این صورت این نوع پمپ های مستغرق هیچگونه بازدهی نخواهند داشت. در ساختار این محصول یک الکترو موتور و یک پمپ تعبیه شده و از قطری برابر با 5/3 اینچ برخوردار می باشد. پمپ های شناور برای استفاده در مصارف خانگی، باغات و زمین های زراعی بسیار کاربرد دارند.

پمپ جتی: از دیگر مدل های مختلف پمپ چاه آب ، میتوان به پمپ جتی اشاره نمود. غالبا این مدل از پمپ های آب در چاه های دارای قطر کم و در داخل و یا خارج از چاه مورد استفاده واقع می شوند. عملکرد پمپ های جتی با مکش همراه بوده که انتقال آب از چاه با اعمال فشار اتمسفری صورت می گیرد.

پمپ توربینی: در مواقعی که به میزان و ظرفیت آب دهی بالایی نیاز پیدا می شود، انتخاب پمپ های دوربینی راهکار مناسبی به شمار می رود. از این مدل پمپ چاه آب برای چاه های کشاورزی، صنعتی و شهری، استفاده به عمل می آید. شفت توربین با قرار دادن موتور پمپ بر روی چاه وارد آب شده و از طریق پره های توربینی طراحی شده مکش و انتقال آب به بیرون به بهترین شکل انجام می شود.

راهنمای خرید پمپ چاه آب

توجه به قطر چاه یکی از موارد لازم و ضروری در خرید پمپ چاه آب تلقی می گردد. به منظور بازده و راندمان بالای پمپ، مناسب است که تناسب میان قطر چاه و پمپ آب به خوبی رعایت گردد. از دیگر مؤلفه های مهم و حائز اهمیت در این زمینه میتوان میزان ارتفاع پمپاژ یا هد پمپ آب را عنوان نمود. در واقع هد پمپ نمایانگر توانایی میزان ارتفاع آبی است که پمپ قادر است پمپاژ و انتقال دهد. ابعاد و اندازه کاربری موردنظر در این زمینه بسیار مؤثر و تاثیرگذار است.

توجه به قطر لوله خروجی، از دیگر پارامترهای لازم برای انتخاب پمپ چاه آب به شمار می رود. برای جلوگیری از آسیب وارد شدن به سیستم انتقال آب و کاهش راندمان پمپ، این امر از درجه اهمیت بالایی برخوردار می باشد. میزان حجم آب دهی یا دبی که به وسیله پمپ از یک قسمت به قسمت دیگر انتقال می شود، از دیگر شاخصه های قابل توجه در انتخاب پمپ آب محسوب می شود. راندمان و بازده مناسب پمپ آب نیز به عنوان یکی از پارامترها، در کاهش مصرف انرژی پمپ بسیار تاثیرگذار است. توان مصرفی، توان خروجی، مقدار فشار و کیفیت متریال استفاده شده در ساختار، از دیگر موارد حائز اهمیت در خرید پمپ چاه آبقلمداد می گردد.

امتیاز دهید

دسته بندی مقالات

عنوان دسته بندی

عنوان دسته بندی

Related posts

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.