تفاوت فن کویل با اسپلیت

تفاوت فن کویل با اسپلیت

تفاوت فن کویل با اسپلیت: این روزها رشد تکنولوژی یکی از دغدغه ‌های مهم انسان ‌ها که دمای محیط خانه یا محل کارشان است را رفع کرده است. خرید کولر گازی متناسب با خانه شما یکی از این دغدغه ها است. دستگاه های سرمایشی هر کدام مزایا و معایبی دارند و متناسب با نوع کارکردشان برای تغییر دمای محیط انتخاب می ‌شوند.

از این نوع دستگاه‌ها می ‌توان به فن کویل و اسپلیت اشاره کرد؛ با آن که هر دو وظیفه یکسانی دارند اما هر کدام دارای طراحی متفاوتی هستند که باعث شده قطعات مختلفی در ساختشان به کار رفته و ویژگی‌ های گوناگونی داشته باشند؛ به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم تفاوت فن کویل با اسپلیت را بیان کنیم تا شما متناسب با نیازی که دارید؛ یک مدل از آن ‌ها را خریداری کرده و از آن بهره ببرید.

معرفی فن کویل و اسپلیت

قبل از بیان تفاوت فن کویل با اسپلیت بهتر است با هر کدام از آن‌ ها آشنا شوید و بدانید چه کاربردی دارند و همچنین برای مشاهد مدل ها و قیمت های فن کویل تهویه می توانید به لینک آن مراجعه فرمایید. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

فن کویل چیست؟

فن کویل یک نوع مبدل حرارتی است که وظیفه تنظیم دمای محیط را برعهده دارد؛ یعنی در فصل سرد، هوای گرم و در فصل گرم، هوای خنک را به محیط وارد کرده تا دمای محیط به تعادل برسد. این سیستم گرمایشی و سرمایشی زمانی که آب گرم و سرد داخل لوله‌ های مسی و مارپیچی یا همان کویل‌ هایش شروع به حرکت می‌ کند، فعال شده و جریان هوا را از طریق فن به فضای اطراف انتقال می ‌دهد. آبی که در این سیستم در حال گردش است، در فصول گرم توسط بویلر موجود در موتورخانه ‌ها و در فصول سرد با چیلر تراکمی که یک اوپراتور پوسته لوله ‌ای تامین می ‌شود.

فن کویل چیست؟

طراحی فن کویل ‌ها به گونه ‌ای است که می ‌توان آن ها را در دو مدل فن دمنده و فن مکنده پیدا کرد که به ترتیب یکی هوا را لابه‌لای کویل ‌ها می ‌دمد و دیگری هوا را از لابه‌لای کویل ‌ها می ‌کِشَد؛ اما هر دو را می ‌توانید به صورت سقفی، زمینی و یا دیواری سفارش دهید.

اسپلیت چیست؟

یکی دیگر از سیستم‌ های گرمایشی و سرمایشی که خواهان زیادی نیز دارد، کولر گازی اسپلیت است. این نوع از سیستم ‌ها همانند فن کویل‌ ها از سیکل تبرید تراکمی استفاده می‌ کنند. طراحی ساختار بدنه این کولر گازی به گونه‌ ای است که به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم شده است که در قسمت داخلی آن اوپراتور و در قسمت خارجی آن کمپرسور و کندانسور قرار گرفته است.

اسپلیت چیست؟

این دو بخش توسط لوله‌ هایی به یکدیگر متصل هستند که باعث می‌ شود تا گاز های سرد و گرم میان این دو قسمت جریان داشته و دمای هوا تغییر کند. این مدل از دستگاه ‌ها را می ‌توان به صورت اسپلیت دیواری، اسپلیت ایستاده، اسپلیت کاستی یا سقفی و اسپلیت کانالی یا داکت اسپلیت تهیه کرده و نهایت بهره را برد. آشنایی با داکت اسپلیت میدیا.

 

مقایسه و تفاوت فن کویل با اسپلیت

حال که با این دو سیستم گرمایشی و سرمایشی آشنا شدید؛ بهتر است تفاوت فن کویل(Fan coil) با اسپلیت را نیز بدانید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید و محصولی تهیه کنید که پاسخگوی نیاز های شما است.

  • پایه کار اسپلیت‌ ها بر گاز است و تمامی مراحل انتقال گرما توسط گاز مبرد انجام می ‌شود؛ در حالی که در فن کویل ‌ها پایه کار آب است به گونه ‌ای که با جریان آب در کویل‌ ها فعال شده و وظایف خود را انجام می ‌دهد.
  • برای فعال ‌سازی یونیت‌ های داخلی و خارجی اسپلیت‌ ها تنها به برق نیاز است که این باعث مصرف بالای انرژی برق می ‌شود؛ اما در فن کویل ‌ها می ‌توان از انرژی ‌های گوناگون مانند آب، برق، بویلر و پکیج گازسوز استفاده کرد.
  • با آن که هر دو دستگاه توانایی گرمایش و سرمایش را دارند؛ اما اسپلیت‌ ها اغلب به منظور سرمایش از آن استفاده می‌ کنند؛ چرا که اگر فردی بخواهد از آن برای تولید گرما استفاده کند؛ به دلیل مصرف بالای برقی که دارد، چندان به صرفه نیست. این در حالیست که فن کویل‌ ها هر دو عمل را با بازدهی و کارایی برابری انجام می د‌هند.
  • یکی دیگر از تفاوت های‌ فن کویل با اسپلیت این است که فن کویل به دلیل کانال ‌هایی که دارد علاوه بر تغییر دمای محیط هوای تازه ‌ای را به مکان مورد نظر وارد می‌ کند؛ اما اسپلیت تنها هوای داخل اتاق را گرم یا سرد می ‌کند.

کلام آخر

اکنون با دانستن ویژگی‌ های مختلف و تفاوت فن کویل با اسپلیت می ‌دانید که چه سیستمی برای مکان مورد نظر شما مناسب است و می ‌توانید آن را با کیفیت بالا و قیمت مناسب از سایت هوایش سفارش دهید.

امتیاز دهید

دسته بندی مقالات

عنوان دسته بندی

عنوان دسته بندی

Related posts

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.