تهویه مطبوع هوا با مینی چیلر گرین

مینی چیلر گرین از جمله سیستم های تهویه مطبوع هوا برای محیط ها و ساختمان های دارای مساحت کم و واحدهای اداری و تجاری کوچک به شمار می رود. دستگاه های مینی چیلر در ابعاد و اندازه های کوچک و با ظرفیت های محدود طراحی و تولید می شوند. بر همین اساس، مینی چیلر گرین یکی از بهترین گزینه ها برای سرمایش فضاهای اداری، تجاری و ساختمانی محسوب می گردد. در ساختار چیلرها قطعاتی مانند اواپراتور، شیر انبساط، فن کندانسور، کندانسور و کمپرسور به چشم می خورد. انجام وظیفه هر کدام از این قطعات به صورت صحیح، خنک سازی و هوای مطبوع را برای یک محیط به ارمغان می آورد. لازم به ذکر است که در ساختار مینی چیلر گرین برج خنک کننده وجود نداشته و به جای آب، از هوا استفاده به عمل آمده است. فرآیند سرمایش و تهویه هوا در مینی چیلرها از طریق خنک شدن آب در هواساز و ارسال آن برای فن کویل ها صورت می گیرد.

عدم نیاز به موتورخانه و برخورداری از ابعاد فشرده و جمع و جور، قابلیت استفاده از مینی چیلر گرین را در محیط ها و فضاهای مختلف صنعتی، ورزشی و مسکونی فراهم ساخته است. به طور معمول بازه ظرفیت مینی چیلرها 3000 الی 15000 BTU/h در نظر گرفته می شود. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که دستگاه مینی چیلر برای خنک سازی مناطق دارای رطوبت بالا بسیار مؤثر و تاثیر گذار است. استفاده از مینی چیلر گریندر این مناطق ضمن رساندن رطوبت هوا به میزان متعادل، خنک سازی و تهویه مطبوع هوا را به نحو مطلوب انجام می دهد.

نگاهی به طریقه عملکرد مینی چیلر گرین

مینی چیلر گریناز طریق پردازش آب، گرمای محیط را به خود جذب می نماید. در ادامه گرمای جذب شده به واحد خنک کننده چیلر انتقال پیدا کرده و ضمن گردش با هوا، تعدیل و متعادل می گردد. مبنای عملکرد مینی چیلر بر اساس پروسه تبخیر و به وسیله اواپراتور آغاز می گردد. در طی این فرآیند تبخیر مایع مبرد موجود در لوله ها، با عبور از اواپراتور محقق می شود. بر این اساس، گرمای جذب شده توسط لوله های بسته روی اواپراتور و از طریق آب خنک به گردش در می آید. سپس کمپرسور جذب بخار ماده مبرد که به وسیله اواپراتور از مایع به بخار تبدیل شده را در دستور کار قرار می دهد. بخار تبدیل شده به وسیله کمپرسور با افزایش فشار به سمت کندانسور هدایت می شود. در کندانسور گاز مبرد گرمای خود را به آب یا هوای خنک کننده داخل کندانسور داده و سرد می شود. در ادامه گاز مبرد به حالت مایع تغییر کرده و توسط شیر منبسط کننده به سمت اواپراتور حرکت می نماید. در طی این پروسه دما و فشار ماده مبرد کاهش پیدا می کند.

مصرف برق پایین، قابلیت تامین تناژ پایین، ضریب ایمنی و امنیت بالا، در کنار طول عمر مفید، صدا، لرزش و استهلاک کم، خریداران را به خرید مینی چیلر گرین ترغیب و تشویق می نماید. همچنین طراحی مینی چیلر به صورتی می باشد که امکان قرار دادن دستگاه در محیط های آزاد مانند تراس و پشت بام را فراهم می آورد. ناگفته نماند که عدم صدای زیاد حرکت باد در مینی چیلر گرین ، ناشی از حذف کانال در این دستگاه می باشد.

مقایسه چیلر و مینی چیلر گرین

  • عملکرد: از نظر کارکرد، عملکرد مینی چیلر گرین مشابه چیلر بوده با این تفاوت که خنک سازی هوا در مینی چیلر توسط کندانسور انجام می گیرد. این امر مینی چیلر را از وجود برج خنک کننده بی نیاز می سازد. سیکل کاری چیلر و مینی چیلر یکسان بوده و در ساختار خود از قطعاتی مانند اواپراتور، کندانسور، کمپرسور و شیر منبسط برخوردار می باشند.
  • اندازه و تناژ تبرید: مینی چیلرها در ظرفیت های محدود و حداکثر 10 تن تبرید طراحی می شوند. بر این اساس، مینی چیلرها قابلیت پوشش دهی فضاهای کوچک و جمع و جور رافراهم می سازند. این در حالی است که چیلرها در توان و ظرفیت های 10 به بالا و برای فضاها و ساختمان ها و واحدهای تجاری بزرگ کاربرد دارند.
  • مدل کمپرسور: کمپرسور استفاده شده در ساختار مینی چیلر گرین از نوع اسکرال است. مصرف بهینه و متعادل انرژی، ساختار ساده، لرزش و صدای کم و بازده بالا، از مشخصات بارز کمپرسورهای از نوع اسکرال می باشد. کمپرسور تعبیه شده در ساختار چیلر متناسب با نوع کاربری و شرایط محیط، از نوع سانترفیوژ، اسکرو، اسکرال و پیستونی در نظر گرفته می شود.
  • کندانسور: مینی چیلر گرین از کندانسور هوای خنک بهره می برد. مبدل حرارتی که وظیفه تبدیل ماده مبرد از گاز به مایع را بر عهده دارد، با نام کندانسور شناخته می شود. کندانسور دستگاه های چیلر میتواند آب خنک و هوای خنک بوده که خنک کاری آن از طریق آب برج خنک کننده و فن صورت می پذیرد.
  • قطعات و متعلقات: قطعات به کار رفته در ساختار چیلر و مینی چیلر Green مشترک است. با این وجود، این دستگاه ها در دو قطعه منبع انبساط و پمپ آب با یکدیگر تفاوت دارند. در چیلر این قطعات به صورت جدا و در مینی چیلر به صورت یک پک کامل نصب می گردند.

قیمت و مزایای مینی چیلر گرین

شایان ذکر است که قیمت مینی چیلر گرین بر اساس فاکتورهایی مانند نحوه کارکرد، نوع اجزا و قابلیت ها متغیر و متفاوت است. بر این اساس، قیمت مینی چیلر آپارتمانی سرمایشی در مقایسه با مینی چیلر آپارتمانی سرد و گرم به مراتب کمتر می باشد. استفاده از تجهیزات جانبی کمتر در ساختار، دلیل اصلی تفاوت قیمت این مدل های مینی چیلر است.

یکی از مهمترین مزایای خرید مینی چیلر گرین ، به سایز و ابعاد کوچک این دستگاه مربوط می شود. برخورداری از اندازه های کوچک و انعطاف پذیر بودن مینی چیلر، انتقال دستگاه به هر قسمتی از ساختمان را میسر می سازد. سازگاری با محیط زیست، قیمت مقرون به صرفه و راندمان مناسب در شرایط آب و هوایی مرطوب، از مزیت های برجسته مینی چیلر Green تلقی می گردد. این دستگاه در هوای مرطوب در پرتو وجود سیستم هوا خنک، از عملکرد بهینه و مناسبی بهره می برد.

سهولت در نصب و نگهداری، برخورداری از کمپرسور اسکرال، مصرف بهینه انرژی و توان خنک کنندگی مناسب، از دیگر ویژگی های مثبت و حائز اهمیت دستگاه مینی چیلر گرین محسوب می شود.

امتیاز دهید

دسته بندی مقالات

عنوان دسته بندی

عنوان دسته بندی

Related posts

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.