داکت اسپلیت تهویه

از جمله سیستم های رایج و متداول تهویه مطبوع، داکت اسپلیت تهویه بوده که در حال حاضر در طیف وسیع و گسترده ای مورد استفاده واقع می شود. در پرتو استفاده از Duct Splitانجام فرآیند گرمایش، سرمایش و تصفیه هوا در محیط مورد استفاده به نحو مطلوب امکان پذیر می گردد. به طور کلی، نقش و تاثیر تهویه مطبوع بر ابعاد مختلف زندگی انسان ها، حالات فیزیکی و روانی را نمیتوان نادیده گرفت. امروزه مشکلات ناشی از ذرات معلق گردوغبار، آلاینده های موجود در هوا، عوامل بیماری زا و قارچ ها و تاثیر منفی آن بر روی سلامتی انسان، بر هیچکس پوشیده نیست. از طرفی شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، بشدت سلامت و تندرستی انسان ها را در معرض تهدید قرار داده است.

بر اساس گفته متخصصان،از روش های مؤثر برای پیشگیری از عوامل بیماری زا و ویروس های مختلف در فضای مورد استفاده، تهویه مطبوع می باشد. بر همین اساس، تهویه مطبوع هوا، در حفظ سلامت انسان ها نقش برجسته و بارزی ایفا می نماید. استفاده از داکت اسپلیت تهویه، بهترین گزینه برای برخورداری از هوای تصفیه و تمیز به شمار می رود. این دستگاه های پیشرفته با فیلتر کردن ذرات گردوغبار و عوامل بیماری زا و مضر برای سلامت انسان، علاوه بر ایجاد محیطی عاری از هرگونه آلودگی، هوایی تازه و تمیز را در محل کار یا فضای خانه انتشار می دهند. بنابراین تامین هوای تازه و دارای اکسیژن بالا، از مهمترین شاخصه های دستگاه داکت اسپلیت تهویه تلقی می گردد.

مشخصات فنی داکت اسپلیت تهویه

شایان ذکر است که داکت اسپلیت تهویهاز دو قطعه اصلی به نام های کندانسور و هواساز متشکل شده که اتصال این قطعات به یکدیگر از طریق لوله های مسی صورت می گیرد. فناوری های پیشرفته ای که در ساختار دستگاه Duct Splitبه کار رفته سبب بیرون کشیدن هوای کهنه از داخل فضا به بیرون و هدایت هوای تصفیه شده و تازه به داخل محیط می شود. هوای تصفیه شده به وسیله کانال کشی تعبیه شده در این سیستم سرمایشی، به قسمت های مختلف منزل یا محیط کار انتقال پیدا می کند. به همین جهت، هوای مطبوع، تازه و یکدست در فضا پراکنده می شود. ناگفته نماند که داکت اسپلیت تهویهبا اتصال به سیستم حرارتی واحدهای مسکونی، فرآیند گرمایش محیط در فصل زمستان را فراهم می آورد.

داکت اسپلیت ها از نظر نوع نیروی محرکه کمپرسور، در دو مدل معمولی یا غیر اینورتر و اینورتر موجود می باشند. تکنولوژی اینورتر که در بسیاری از سیستم های سرمایش و تهویه مورد استفاده قرار می گیرد، ضمن تبدیل جریان مستقیم به جریان متناوب و کنترل فرکانس و ولتاژ، صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی اعمال می کند. بنابراین، صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش مصرف برق، یکی از نقاط عطف داکت اسپلیت تهویه محسوب می شود. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که این مدل سیستم تهویه غالبا از ظرفیت 18000 به بالا طراحی و تولید و در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد. همچنین برخورداری از الکترو فن قوی در قسمت پنل داخلی دستگاه، قابلیت کانال کشی در دیوار یا سقف کاذب را برای کاربران فراهم می آورد. اشغال فضای کم، برخورداری از ظرفیت بالا و به تبع آن پوشش دهی مناطق بیشتر و ایجاد هوایی یکدست و مطبوع در همه محیط، از دیگر ویژگی های داکت اسپلیت تهویه به حساب می آید.

معرفی اجزای اصلی داکت اسپلیت تهویه

تامین هوایی مطبوع، در کنار مزیت های مناسب و مطلوب، منجر به استفاده و استقبال از داکت اسپلیت تهویه در مراکز تجاری، اداری و ساختمان های مسکونی گردیده است. در ساختار این دستگاه تجهیزات و قطعات مختلف و ریز و درشتی قرار گرفته است. برای تامین دمای مناسب و مطبوع در محیط، هماهنگی و همکاری این قطعات از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. از اجزای مهم و حائز اهمیت داکت اسپلیتمیتوان به ترموستات، دریچه های ورودی هوا، کانال های توزیع کننده هوا، لوله های مسی رابط میان یونیت ها، کندانسور یا یونیت خارجی و اواپراتور (هواساز) یا یونیت داخلی، اشاره نمود.

ترموستات دستگاه داکت اسپلیت تهویه، وظیفه کنترل حالت های کاری، تنظیم سرعت عملکرد فن هواساز و تنظیم دما را بر عهده دارد. در یونیت داخلی داکت اجزایی مانند فیلتر، تجهیزات تخلیه کننده آب مایع، الکترو موتور، فن و کویل اواپراتور که حاوی مبرد است، وجود دارد. با شروع به کار داکت اسپلیت تهویه، الکترو موتور و فن فعال شده و ضمن چرخش، دمای ایجاد شده تولید شده به وسیله مبرد را به بخش دریچه های خروجی هوا انتقال می دهند. پوشش مسیر خروجی به وسیله فیلترهای تصفیه، افزایش کیفیت هوای ورودی را با خود به همراه دارد. از سوی دیگر، کندانسور یا یونیت خارجی این مدل سیستم تهویه، از اجزایی مانند شیر چهار طرفه، شیر منبسط کننده، لوله های مسی پره دار و کمپرسور تشکیل شده است. کمپرسور از اصلی ترین و مهمترین بخش های داکت اسپلیت تهویهمحسوب می گردد. متناسب با مدل سیستم تهویه، از کمپرسورهای اسکرال یا روتاری استفاده به عمل می آید. کمپرسور اسکرال از لرزش و صدای کمتر و طول عمر بالا برخوردار است. ناگفته نماند که معکوس کردن حالت گرمایش و سرمایش، از طریق شیر چهار طرفه صورت می پذیرد.

راهنمای خرید داکت اسپلیت تهویه

بدون تردید، داکت اسپلیت تهویه، یکی از سیستم های تهویه مقرون به صرفه و کاربردی به شمار می آید. بر همین اساس، خرید این دستگاه کارآمد در دستور کار بسیاری از افراد قرار می گیرد. از جمله پارامترهای مهم در حین خرید این دستگاه، توجه به میزان مصرف و رتبه انرژی داکت اسپلیت می باشد. راندمان و میزان مصرف انرژی دستگاه غالبا با برچسب تعبیه شده بر روی داکت معین می گردد. برخورداری از کمپرسور اینورتر در مقایسه با معمولی، در کاهش مصرف انرژی تاثیر بسزایی از خود برجای می گذارد.

توجه به شرایط آب و هوایی و وضعیت ساختمان و فضای مورد استفاده، از دیگر مؤلفه در هنگام خرید داکت اسپلیت تهویهمحسوب می گردد. یکی از چالش ها و دغدغه های بسیاری از خریداران، انتخاب ظرفیت متناسب با محیط مورد استفاده می باشد. بر این اساس، برای متراژ 60 مترمربع، سیستم تهویه دارای ظرفیت 24000، برای فضای 80 مترمربع، ظرفیت 30000 و برای فضای 100 مترمربع، ظرفیت 36000 مناسب می باشد. برای محیط دارای متراژ 120 متر، ظرفیت 42000، متراژ 130 متر ظرفیت 48000 و برای فضای 170 متر ظرفیت 60000 بهترین گزینه است. نوع گاز مبرد، برند کمپرسور، میزان صدا و ابعاد دستگاه، از دیگر فاکتورها در هنگام خرید داکت اسپلیت تهویهقلمداد می گردد.

امتیاز دهید

دسته بندی مقالات

عنوان دسته بندی

عنوان دسته بندی

Related posts

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.