روش های گندزدایی و ضدعفونی آب استخر با کلر

ضدعفونی آب استخر با کلر

ضدعفونی آب استخر با کلر – فصل تابستان برای ما یادآور آب تنی کودکانه در حوضچه ها ، نهرها و رودخانه ها و حتی در جوب و کانال های محله و دیارمان است . تداعی کننده خاطرات تلخ و شیرین از بهترین لحظات عمرمان و البته عاری از هر گونه بیماری و عفونت .

اما نکته حائز اهمیت این است که با توجه به شیوع و گسترش بیماریهای مختلف آیا ما اجازه میدهیم که فرزندانمان در این حوضچه ها و جوب های کوچه و خیابان شنا یا آب تنی کنند ؟ و چرا در استخرهای عمومی با اطمینان خاطر اوقات فراغت خود و عزیزانمان را سپری میکنیم ؟ پاسخ در استفاده از ماده شیمیایی ، پر مصرف و موثر به نام کلر است .

کلر چیست ؟

ضدعفونی آب استخر با کلر یکی از مرسوم ترین و کاربردی ترین روش گندزدایی و ضدعفونی آب استخر است . کلر محصولی است که از فرآیند شیمیایی ( الکترولیز ) محلول سدیم کلراید بدست می آید و با توجه به ساختار شیمیایی و خلوص خود در راستای ضدعفونی آب استخر و از بین بردن جلبک ها در استخرهای عمومی و خصوصی استفاده میگردد . این ماده به دو حالت گاز و مایع در طبیعت موجود است و به صورت ماده خشک پودر و قرص نیز در بازار یافت میشود .

آب ژاول مایع ، کلرین یا گاز کلر و قرص از مواردی هستند که در بهداشتی و زلال کردن آب استخر مورد استفاده قرار میگیرد که در این بین قرص کلر بدلیل سهولت کاربردی ، فراوانی و در دسترس بودن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است .
برای بسیاری از مصرف کنندگان ، فرآیند کلرزنی به آب استخر ممکن است سهل و آسان باشد . اما برای مدیریت و افزایش سطح کیفی ، باید با قرص کلر ، روشهای کلر زنی ، تجهیزات ، زمانبندی و میزان استفاده از کلر و ویژگیها و فواید آن آشنایی دقیق داشته باشیم . چه بسا که مقدار بیشتر یا کمتر استفاده از آن پیامدهای ناگوار از جمله بیماریهای چشم ، گوش ، پوست و تنفسی و خسارات پر هزینه ای به بدنه استخر را در بر دارد .

قرص کلرچیست ؟

قرص کلر را تمام افرادی که با استخر سر و کار دارند میشناسند . پر مصرفترین و آسانترین روش ضد عفونی کردن آب استخر و در عین حال به صرفه ترین راه در تمام دنیا . ماده خشک کلر با درصد خلوص متفاوتی موجود است در حالی که قرص کلر در ایران معمولا بین ۸۰ الی ۹۰ درصد خلوص در بازار عرضه شده است .

کلرزن شناور

کلرزن شناور محفظه ای از جنس پلاستیک یا ABS است که که قرص کلر در آن قرار میگیرد و روی سطح آب شناور است . کلرزن شناور ساده ترین و به صرفه ترین روش کلرزنی آب استخر میباشد که توسط منافذ و سوراخهایی که روی اصول و قواعد خاصی در بدنه محفظه تعبیه شده به تدریج قرص را در آب حل میکند .

کلرزن خطی و محل نصب آن

کلرزن خطی روش اصولی کلرزنی در آب است . این دستگاه که در دو نوع خودکار و نیمه خودکار در بازار موجود است از یک محفظه با درب شیشه ای برخوردار است که با باز کردن درب آن میتوان قرصها را درون آن جاسازی کرد . کلرزن خطی در انتهای مسیر لوله رفت از تصفیه خانه به استخر توسط کانکشن و اتصالات مخصوص نصب میگردد و با توجه به تعداد شناگران ، مدت زمان استفاده و حجم استخر از طریق کیت تست کلر طوری تنظیم میگردد که دائماً مقدار مشخص و استانداردی از کلر در آب موجود باشد .

تعداد قرص کلر و میزان کلر در آب استخر

مقدار کلر در آب استخر محدوه استانداردی دارد که از حداقل یک ( PPM ) پی پی ام الی ۳ PPM میباشد . به زبان ساده ۰/۰۱ واحد در یک متر مکعب آب میباشد یا با فرمول دیگر یک گرم کلر در یک میلیون لیتر آب .
نکته : پی پی ام یا PPM یعنی پارت پِر میلیون .

واحد کلر در آب نباید بیشتر از ۳ باشد تا دجار بیماریهای گوناگون و صدمه به جداره و تجهیزات استخر نگردد .

انواع قرص کلر و تعداد استفاده از آن

قرص کلر در بازار معمولا در ابعاد یک اینچی و ۳ اینچی موجود است که قرص رایج تر ۳ اینچی میباشد چون به لحاظ اقتصادی به صرفه تر است و مدیریتی آسان تر دارد و به راحتی برای یک استخر ۲۰ متر مکعبی پاسخگوست و برای مدت زمان یک هفته با بهره برداری معمولی کافیست . اما لازم است که ابتدا ظرفیت آب استخر را محاسبه کنید

فرمول محاسبه حجم استخر

طول استخر × عرض استخر + میانگین عمق = حجم استخر به متر مکعب

آیا میتوان قرص کلر را در سبد اسکیمر استفاده کرد ؟

پاسخ : بله

راحت ترین و کم هزینه ترین راه ، انداختن قرص در سبد اسکیمر است ویژگی این روش آن است که وقتی پمپ تصفیه راه اندازی میشود با سیرکوله آب ، قرص سریعاً و کاملاً یکنواخت در تمام استخر حل میگردد البته که این ویژگی پس از خاموش کردن پمپ ، به عیبی بزرگ مبدل گشته و موجب افزایش غلظت کلر در آب و هجوم آب با این غلظت بعد از روشن کردن پمپ به استخر میگردد که موجب صدمه به بدنه و تجهیزات استخر میشود .

مطالب خوانندنی : پمپ استخری

ویژگی های استفاده از قرص کلرضدعض

۱- حل شدن تدریجی در آب

۲- قابلیت استفاده در کلر زن شناور و خطی و در اسکیمر

۳- ارزان بودن و به صرفه اقتصادی

۴- فراوانی و در دسترس بودن

۵- تولید شده در ایران عزیز

نکات اساسی در مورد استفاده قرص کلر

با تمام ویژگیها و امتیازات قرص کلر ، استفاده این محصول مخاطراتی را نیز در پی دارد که رعایت آنها از الزامات است

۱- قرص کلر یک ماده شیمیایی است ، آن را کاملاً دور از دسترس کودکان و مواد غذایی و گل و گیاه و درخت قرار داده و نگهداری کنید .

۲- قرص را لزوما در ظرف های در بسته نگهداری کنید .

۳- ترجیحاً هنگام کار با قرص کلر از ماسک و دستکس بهره بگیرید .

۴- سعی کنید میزان کلر آب را دائما با کیت تست کلر رصد کنید تا در صورت کاهش مقدار ، کلر اضافه کرده و در صورت افزایش مقدار آب را بالا ببرید

۵- نه تنها قرص کلر بلکه هیچ ماده شیمیایی را با ماده دیگر ادغام نکنید تا با واکنشهای شیمیایی ک خطرات آن روبرو نشوید

۶- نکته مهم : ترجیحا یک نفر مسئول کلرزنی به استخر باشد کسی که در این زمینه تجربه داشته باشد .

۷- امکان حل کردن قرص کلر با آب شیرین و سپس اضافه کردن به آب استخر

۸- در راستای بهداشت فردی و عدم انتشار کلر به دیگر فضاها حتما بعد از تماس با کلر دستها به خوبی شسته شود .

پیشنهاد خرید قرص کلر

بهتر است از انواع قرص کلر موجود در بازار قرص ترکیبی را خریداری کنید . زیرا این قرص حاوی مقادیری از کات کبود ( سولفات مس ) میباشد که از تکثیر جلبکها و سبز شدن تدریجی آب به شدت جلوگیری میکند .

کلام آخر و جمع بندی

نگهداری و مدیریت استخر سختی و مشکلاتی را در بر دارد که مهمترین آن بهداشت و ضد عفونی کردن آب است . آب باید به طور همیشگی آزمایش و میزان کلر آن بررسی و کنترل گردد ؛ زیرا آب بستر مناسبی برای رشد باکتری ، ویروس و میکروبها میباشد و عفونت ناشی از آنها باعث ایجاد بیماریهای گوناگون از جمله مشکلات چشم ، گوش ، ریه ، حلق و عوارض پوستی گردد .

در این راستا هرگز استفاده صحیح و اصولی از کلر و قرص کلر را نباید فراموش کرد که ضدعفونی آب استخر با کلر از هر لحاظ بهترین روش و قدرتمندترین روش ضد عفونی کردن است که در این مقاله با تمام جزییات ، روش ها ، مزایا و انواع قرص کلر آشنا شدید . امید که مفید واقع شده باشد .

امتیاز دهید

دسته بندی مقالات

عنوان دسته بندی

عنوان دسته بندی

Related posts

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.