لزوم استفاده از منبع ذخیره افقی

برای نگهداری و ذخیره سازی حجم وسیعی از سیالات و مایعات، استفاده از منبع ذخیره افقی راهکار بهینه و کارآمدی محسوب می گردد. مخازن افقی متناسب با نوع کاربری در مدل های تک لایه، دو لایه و سه لایه تولید و رهسپار بازار می شوند. لایه های به کار رفته در ساختار منبع ذخیره افقی، از مخزن در برابر اشعه یو وی، نورهای مرئی و شرایط محیطی نامناسب محافظت به عمل می آورد. همچنین به منظور پاسخگویی سلیقه های مختلف، قابلیت تولید مخزن های افقی در رنگ های، قرمز، آب، مشکی، سبز و سفید وجود دارد. برخورداری از ظرفیت های متنوع مخازن ذخیره افقی، نیازهای مصرف کنندگان را به خوبی پاسخگو می باشد.

شایان ذکر است که ذخیره و نگهداری آب شرب، ذخیره آب آتش نشانی و ذخیره و نگهداری مواد شیمیایی، قلیایی و اسیدی، از مهمترین موارد کاربرد و استفاده از منبع ذخیره افقی به شمار می آید. استفاده از مخازن آب در اقصی نقاط دنیا یک امر ضروری و رایج و متداول محسوب می شود. اغلب قریب به اتفاق مصرف کنندگان، از مخازن ذخیره آب به منظور ذخیره سازی و نگهداری آب مصرفی مورد نیاز خود استفاده به عمل می آورند. از آنجایی که مخازن ذخیره آب غالبا در مجاورت تابش اشعه نور خورشید قرار دارند، کیفیت و دوام بالای محصول بیش از پیش اهمیت و ضرورت پیدا می کند. منبع ذخیره افقی به علت برخورداری از مواد و متریال مرغوب و بهداشتی در ساختار خود، در برابر تابش مستقیم نور آفتاب از مقاومت و دوام بسیار مطلوبی بهره می برد.

مشخصات برجسته منبع ذخیره افقی

منبع ذخیره افقی از متریال مختلفی مانند مواد پلاستیکی و پلی اتیلن طراحی و تولید می شود. در حال حاضر مخازن ذخیره آب از نوع پلی اتیلن به علت برخورداری از سطح بهداشت بالا و کیفیت و کارایی مطلوب، در طیف وسیعی مورد استفاده واقع می شوند. علاوه بر این در طراحی و تولید منبع ذخیره آب افقی، از متریال و مواد اولیه بهداشتی و باکیفیت استفاده می گردد. این ویژگی نگهداری مواد دارویی و مواد غذایی را در این مخازن به نحو مطلوب و بدون وجود نگرانی امکان پذیر می سازد. مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی نامناسب، یکی از ویژگی های منحصر به فرد و متمایز منبع ذخیره افقی به حساب می آید. بر همین اساس، ردپای این مخازن در بسیاری از مکان ها به ویژه پشت بام منازل و واحدهای مسکونی به صورت مشهود و ملموس به چشم می خورد.

بهره مندی از ویژگی ضد بو و ضد جلبک، از نقاط عطف منبع ذخیره افقی تلقی می گردد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که تابش نور خورشید بر جداره های مخزن آب، محیط مناسب برای رشد و گسترش انواع باکتری ها و جلبک ها را مهیا می سازد. استفاده از لایه مقاوم در برابر نور خورشید در ساختار تانکر ذخیره افقی ، ضمن ممانعت از تابش نورهای مرئی، از رشد و گسترش جلبک ها جلوگیری به عمل می آورد. شایان ذکر است که نرخ انتقال حرارت در مخازن ذخیره افقی بسیار پایین می باشد. به همین جهت، علاوه بر مقاومت مناسب در برابر مواد اسیدی و انواع مواد شیمیایی، بهترین گزینه برای محیط های مرطوب و رطوبتی به شمار می روند. برخورداری از ساختاری بدون درز و یکپارچه، سهولت در نصب و استفاده و کارایی بالا، از دیگر ویژگی های قابل توجه منبع ذخیره افقی  قلمداد می گردد.

تفاوت های میان منبع ذخیره افقی و عمودی

به طور کلی، منبع ذخیره افقی به عنوان یک محفظه برخوردار از حجم های گوناگون، به منظور نگهداری و ذخیره سازی انواع سیالات مختلف مانند بنزین، نفت، مواد غذایی و آب شرب مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد معمول و متداول تانکر ذخیره افقی برای نگهداری آب و از مصارف عمده آن در صنایع غذایی، نفت و گاز و پتروشیمی می باشد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که مخازن ذخیره متناسب با متریال استفاده شده، نوع طراحی و ساخت و استانداردها، طبقه بندی می شوند. بر این اساس، مخزن ذخیره افقی برای استفاده در فضاهای دارای محدودیت ارتفاع از بهترین گزینه ها محسوب می شود. شایان ذکر است که مخازن افقی به دلیل برخورداری از سطح مقطع بیشتر، با پخش نمودن وزن خود بر روی فضا، فشار کمتری به محل مورد استفاده وارد می کنند. همچنین، ارتفاع کمتر منبع ذخیره افقی، مقاومت بیشتر مخزن در برابر بادهای شدید را در پی دارد. به همین جهت، مخزن ذخیره آب افقی، یکی از بهترین انتخاب ها برای نصب در پشت بام می باشد. در سوی مقابل، مخزن ذخیره عمودی، به صورت استوانه ای شکل طراحی و تولید می گردد. پهنای مخزن عمودی کم و ارتفاع آن زیاد است. بر همین اساس، مخزن عمودی بر خلاف منبع ذخیره افقی ، برای مکان هایی که محدودیت ارتفاع ندارند، مناسب و مفید می باشد. به همین جهت، مخازن عمودی برای محیط های باز نظیر پارکینگ ها، زیر زمین ها و اتاق های تاسیسات کاربرد دارند. همچنین از نقطه نظر اقتصادی قیمت نهایی مخزن ذخیره افقی در مقایسه با منبع عمودی بیشتر و بالاتر می باشد.

راهنمای خرید منبع ذخیره افقی

بدون تردید، مخازن ذخیره آب اعم از منبع ذخیره افقی و عمودی، از تجهیزات و ملزومات مهم و حائز اهمیت برای تامین آب شرب به شمار می روند. به منظور افزایش سطح بهداشت و حفظ سلامت افراد، انتخاب مخازن پلی اتیلن سه لایه، از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. اینگونه مخازن طراحی شده برای آب شرب به علت برخورداری از متریال کاملا بهداشتی، هیچگونه خطری برای سلامتی افراد با خود به همراه ندارند. بر این اساس، ضد جلبک و بهداشتی بودن مخزن بسیار اهمیت و ضرورت پیدا می کند. برآورد کردن میزان حجم آب مورد نیاز از دیگر موارد مهم در خرید منبع ذخیره افقی محسوب می شود. به طور معمول، هر واحد ساختمانی به 250 لیتر آب ذخیره نیاز دارد. انتخاب محل مناسب برای قرار دادن مخزن، کیفیت ساخت بالا و متریال استفاده شده در ساختار تانکر ذخیره افقی نیز در این زمینه بسیار تاثیرگذار و مؤثر است.

لازم به ذکر است که نصب سریع و بی دردسر، مقاومت بالا در برابر نور خورشید و عوامل محیطی، برخورداری از خاصیت آنتی باکتریال، جلوگیری از افت کیفیت آب مصرفی و حفظ طعم و مزه آب، از مهمترین مزیت های انتخاب منبع ذخیره افقی تلقی می گردد.

امتیاز دهید

دسته بندی مقالات

عنوان دسته بندی

عنوان دسته بندی

Related posts

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.