منبع کوئل دار

یکی دیگر ار منابع کاربردی جهت تامین آب گرم مصرفی ساختمان ها، منبع کوئل دار بوده که در بخش های سیستم حرارت مرکزی و موتورخانه ها مورد استفاده واقع می شود. منبع کوئل داربه منظور تهیه و توزیع آبگرم بهداشتی، از جمله منابع پرکاربرد و پرمصرف به شمار می آید. شایان ذکر است که مخازن کوئل دار غالبا از جنس استیل، فولاد و گالوانیزه و در مدل ها عمودی، افقی یا ایستاده و خوابیده تولید و برای مصارف مسکونی، تجاری و صنعتی مورد استفاده واقع می شوند. منبع کوئل دار یکی از بهترین و بهینه ترین گزینه ها برای تولید و ذخیره آبگرم مورد نیاز و بهداشتی محسوب می گردد. این مدل منبع برای گرم کردن انواع و اقسام سیالات و مایعات کاربرد دارد.

استفاده در پکیج های مخزن دار، سیستم حرارت مرکزی و موتورخانه، از مهمترین و بیشترین موارد کاربرد منبع کوئل دار تلقی می گردد. ناگفته نماند که از این منبع برای مصارف صنعتی نیز در طیف وسیع و گسترده ای استفاده به عمل می آید. به طور کلی، منابع کوئل دار صنایع علاوه بر برخورداری از ساختار متفاوت، در مقایسه با سایر منابع از حجم و گنجایش بیشتری بهره می برند. ردپای این منبع در صنایع نفت، گاز و فولاد سازی به صورت محسوس و مشهود به چشم می خورد. منابع کوئل دار در ظرفیت های مختلفی نظیر 300 الی 5000 لیتر ساخته و پرداخته می گردند. لازم به ذکر است که سیکل کاری و عملکرد منبع کوئل دار بسیار ساده و آسان می باشد. بر این اساس، در ابتدا سیال مورد نظر پس از وارد شدن به دیگ بویلر و گرم شدن، وارد مخزن کوئل دار می شود. در ادامه دمای سیال جریان یافته در داخل منبع از طریق جریان همرفتی با افزایش روبرو می شود. هنگامی که سیال به دمای مدنظر برسد، برای استفاده به سوی واحدهای مصرفی جریان پیدا می کند.

منبع کوئل دار

بررسی منبع کوئل دار ایستاده

به طور کلی، منبع کوئل دار بر اساس نوع قرارگیری به دو نوع منبع کوئل دار ایستادهیا عمودی و مخزن کوئل دار خوابیده یا افقی طبقه بندی می گردد. منابع کوئل دار ایستاده غالبا در موتورخانه های صنعتی به کار گرفته می شوند. در سوی مقابل در سیستم های حرارت مرکزی و موتورخانه های دارای محدودیت فضا و مکان، استفاده از مخزن کوئل دار افقی از بهترین گزینه ها به شمار می رود. منابع کوئل دار ایستاده بر اساس اصول استاندارد طراحی و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرند. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که منبع کوئل دار عمودی به روش جوشکاری و برشکاری و از ورق های گالوانیزه و فولاد نورد شده به مرحله تولید می رسند. بر همین اساس، این مدل منبع کوئل دار از ضریب ایمنی و امنیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

ورق های استفاده شده در ساختار منبع کوئل دار متناسب با فشار کاری و حجم، در ضخامت های مختلف 2 الی 10 میلیمتر متغیر می باشند. به منظور حفظ ثبات و ایستایی مخزن کوئل دار ایستاده، در بخش زیرین منبع پایه های محکم و بادوام تعبیه می شود. این امر از ایجاد فشار زیاد به ساختار منبع جلوگیری به عمل می آورد. ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که ظرفیت منبع کوئل دار عمودیمتناسب با نحوه استفاده 400 الی 6000 لیتر در نوسان می باشد. ناگفته نماند که در هنگام خرید منابع کوئل دار توجه به ارتفاع و عرض درب ها، ابعاد ورودی ها و اندازه های موتورخانه از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. علاوه بر این، منبع کوئل دار مدل عمودی برای استفاده در مجتمع های اداری، تجاری، مسکونی، بیمارستان ها و هتل ها از گزینه های کاربردی و کارآمد می باشد.

منبع کوئل دار

منبع کوئل دار افقی به عنوان نمونه ای دیگر از منابع کوئل دار از متریال و مواد اولیه باکیفیت و مرغوب وارد مرحله تولید می شود. استفاده از ورق های دارای ضخامت بالاتر در افزایش طول عمر مفید منبع کوئل دار از نوع افقی بسیار تاثیرگذار و مؤثر است. شایان ذکر است که در ساختار منابع کوئل دار افقی بر خلاف مدل های عمودی، هیچگونه پایه نگهدارنده به چشم نمی خورد. بر همین اساس، در هنگام نصب این مدل از منبع متناسب با ارتفاع بنا، باید نسبت به استفاده از پایه نگهدارنده مناسب اقدام نمود. علاوه بر این، منبع کوئل دار خوابیده از ورق های گالوانیزه دارای ضخامت مشخص و به منظور پراکنده ساختن فشار ثابت در همه سطوح درونی منبع ساخته می شود. استفاده از مواد اولیه باکیفیت در ساختار منبع کوئل دار خوابیده، قابلیت رسوب زدایی منبع را بسیار راحت و آسان می کند.

کاهش مصرف انرژی در کنار کاهش مصرف آب، از مزایای مهم و حائز اهمیت منبع کوئل دار تلقی می گردد. ناگفته نماند که لوله های درونی مخزن کوئل دار از جنس مس می باشد. جنس مس علاوه بر انتقال سریع گرما، از ضریب حرارتی بسیار بالایی بهره می برد. مضاف بر این، در مقایسه با سایر متریال، دوام و طول عمر مس بالاتر می باشد.

منبع کوئل دار

مزیت های مهم منبع کوئل دار

بدون تردید، تامین آبگرم بهداشتی برای مجتمع های مسکونی، یکی از نیازهای مهم و حائز اهمیت ساکنان به شمار می آید. تجهیز موتورخانه به منبع کوئل دار یکی از بهترین و مؤثرترین راهکارها برای برآورده ساختن این نیاز می باشد. راندمان و بازده کاری مخزن کوئل دار، از مزیت های شاخص و برجسته این محصول قلمداد می گردد. این امر در پرتو وجود منبع حرارتی داخلی محصول به نحو مطلوب میسر شده است. همچنین تعمیرات و نگهداری منبع کوئل دار به راحتی انجام می گیرد.

لازم به ذکر است که منبع کوئل دار همانند یک آبگرمکن غیر مستقیم انجام وظیفه می نماید. تفاوت این منبع در مقایسه با منبع دوجداره، وارد شدن آب به یک کوئل حرارتی به جای جریان پیدا کردن در جداره منبع می باشد. این کوئل حرارتی در داخل منبع تعبیه شده و فرآیند گرم کردن آب را از طریق تبادل حرارتی انجام می دهد. منبع کوئل دار نسبت به منبع دوجداره از نقاط قوت بیشتری برخوردار می باشد. تسریع فرآیند گرم کردن آب سرد، راندمان بالا، تک جداره بودن در متعاقب آن، سهولت تعمیرات و رسوب زدایی، از مهمترین نقاط قوت منبع کوئل دار به شمار می آید. ناگفته نماند که جنس کویل، ضخامت بدنه و مدل مخزن، از فاکتورهای مؤثر در تعیین قیمت منابع کوئل دار می باشند.

امتیاز دهید

دسته بندی مقالات

عنوان دسته بندی

عنوان دسته بندی

Related posts

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.