پمپ های پیستونی

پمپ های پیستونی

پمپ های پیستونی یک نوعی از پمپ های فشار قوی و یا هیدرولیکی هستند که بیشتر کاربرد آنها در صنعت است و دارای انواع مختلفی می باشد و از پرکاربردترین آن پمپ پیستونی کارواش می باشد به همین منظور ما در این مقاله به بررسی این پمپ ها می پردازیم.

پمپ پیستونی چیست ؟

پمپ های پیستونی جزو پمپ های جا به جایی مثبت هستند که با عمل رفت و برگشت درون سیلندر عمل پمپاژ را انجام می دهند و این پمپ ها دارای فشار بالا و دبی پایین هستند و جنس این پمپ ها از برنج یا آلومینیوم می باشد و از پرکاربردترین این پمپ ها پمپ  ۲۰۰ بار است که بیشتر در کارواش و شست و شوی ماشین از آن استفاده می شود‌.

نحوه عملکرد پمپ پیستونی

پمپ های پیستونی با حرکت سیال درون پمپ محفظه مکش را به دلیل وجود فشار هوا سیال را به طرف دریچه ورودی سیلندر حرکت می دهد و با حرکت پیستون سیال از دریچه خروجی خارج می شود و با وجود شیرهای یکطرفه سیال به یک جهت حرکت می کند و بر خلاف آن نمی تواند حرکت کند.

پس بطورکلی می توان گفت که این پمپ ها به جای یک سیلندر و پیستون از تعداد زیادی پیستون تشکیل شده اند که با چرخش دورانی پیستون ها داخل سیلندر رفت و برگشت می کنند و سیال را به داخل محفظه سیلندر می کشند و آن را به داخل سیستم پمپ حرکت می دهند.

ساختار این پمپ ها

این پمپ ها دارای اجزا سیلندر ، پیستون ، شیر ورودی است و شیر خروجی روی یک چرخ دوار قرار دارد و به صورت بالا و پایین حرکت می کند زمانی که پیستون به طرف بالا می رود دریچه خروجی بر اثر مکش بسته می شود و دریچه ورودی باز و مایع به درون پمپ مکیده می شود و زمانی که پیستون به طرف پایین حرکت می کند دریچه ورودی بسته و دریچه خروجی باز می گردد و سیال درون محفظه و تحت فشار پیستون به مجرای خروجی انتقال پیدا می کند.

انواع پمپ پیستونی

پمپ ها به چهار گروه تقسیم می شود پمپ فورس یا قدرتی ، پمپ محوری ، پمپ شعاعی ، پمپ بالابر یا لیفت البته در صنعت این پمپ ها به سه دسته پمپ کارواش ، پمپ مه پاش و پمپ سم پاش تقسیم می شوند.

پمپ لیفت یا بالابر

در این نوع پمپ ها یک پیستون در سیلندر قرار دارد و علاوه بر کنترل دستگاه به شیر ورودی کمک می کند تا سیال را به سمت بالا پمپاژ می کند و بعد از پمپاژ پیستون به حالت قبل برمی گردد.

پمپ فورس یا قدرتی

در این نوع پمپ ها پیستون از بالا به پایین سبب حرکت سیال جهت پمپاژ به دریچه ورودی استوانه ای می شود و با تحت فشار قرار دادن سیال داخل سیلندر به پایین حرکت می کند و به طرف دریچه خروجی منتقل و پمپاژ انجام می شود البته این نوع پمپ ها کاربرد کمتری دارد.

پمپ محوری

این پمپ های  از چند پیستون درون سیلندر قرار دارد و حرکت رفت و برگشتی آنها روی یک محور دایره به صورت موازی و هم محور برای تخلیه سیال انجام می شود و عمل پمپاژ را انجام می دهد.

پمپ شعاعی

این نوع پمپ ها دارای فشار بالا ، راندمان بالا و دبی پایین هستند و از چند سیلندر به صورت هم مرکز بر روی یک محور دایره قرار گرفته اند و حرکت پیستون ها به صورت متوالی در سیلندر انجام می شود.

کاربردهای پمپ

این پمپ ها در صنایع مختلف کاربرد دارد مانند صنایع نفت ، پتروشیمی ، خودروسازی ، آب شیرین کن ، کارواش ، هیدروپلاست ، صنایع غذایی ، تجهیزات صنعتی ، سیستم های بازیافت ، لوله سازی و سنگ و سرامیک

خرید پمپ پیستونی

برای خرید این پمپ ها فاکتورهای مهمی مانند دبی ، نشان تجاری ، هد ،نوع پمپ و الکتروموتورها تاثیر مهمی در قیمت دارند به همین منظور شما می توانید به سایت شرکت هوایش مراجعه و قیمت این پمپ ها و قیمت پمپ کف کش را مشاهده نمایید.

سخن پایانی

از پمپ های پیستونی در صنایع مختلف استفاده می شود و دارای انواع مختلفی می باشد و این پمپ ها از نوع پمپ های جا به جایی مثبت هستند و جزو بهترین پمپ های هیدرولیکی محسوب می شوند به همین منظور شما می توانید با ارتباط با شرکت هوایش از نحوه سفارش این پمپ ها و قیمت پمپ کف کش اطلاع حاصل کنید.

امتیاز دهید

دسته بندی مقالات

عنوان دسته بندی

عنوان دسته بندی

Related posts

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.