ازن زن و کاربرد آن در تصفیه استخر

دستگاه ازن زن و کاربرد ان در استخر

در میان تجهیزات و فناوریهای متعدد موجود در بازار جهت تصفیه آب استخر و جکوزی ، نصب و بهره گیری از دستگاه ازن زن به دلیل کارآیی بالا ، کیفیت ، و امتیازات ویژه نسبت به کلر بسیار بسیار مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته است . هدف از تهیه این مقاله ، آشنایی بیشتر با تعریف و فرمول ملکول ازن  ، کارکرد، ویژگیهای دستگاه و کاربرد ازن زن میباشد . امیدواریم که مفید واقع شود .

 

ازن و فرمول شیمیایی آن

در جدول تناوبی ازن ( ozone ) مولکولی است با ۳ اتم اکسیژن ( O3 ) ، گازی آبی رنگ با بوی بسیار زننده که به علت دارا بودن خاصیت اکسیدکنندگی قوی به حالت یک ضدعفونی کننده در فرایند تصفیه آب استخر و فاضلاب در کاربردهای متفاوت و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

در صنعت از ازن به عنوان ماده ای ضدعفونی کننده استفاده می شود . همچنین مرسوم است برای لایه روبی و گندزدایی در استخرها از این ماده استفاده شود . میزان گندزدایی و ضدعفونی ککندگی ازن بسیار بیشتر از کلر و ترکیبات آن همچون دی اکسید کلر ، کلرو آمین ها و سایر ضد عفونی کننده ها است و نابودکننده بسیاری از باکتری ها ، ویروس ها ، تخم ها و کیست های انگلی می باشد . ازن می تواند بدون ایجاد محصولات جانبی مضر تمامی اضافات من جمله رنگ ، بو ، میکروارگانیسم ها و … را از بین ببرد . در استخر های شنا از آنجا که کلر توانایی حذف کامل آلودگی های میکروبی ، ویروسی و انگلی را ندارد و باعث تغییر در رنگ و طعم آب می شود از گاز ازن استفاده می شود که در این راستا به نصب دستگاه ازن زن می پردازند .

 

کارکرد ازن زن در تصفیه آب

اساس تولید ازن، هوا میباشد به اینگونه که از یک منبع انرژی جهت تجزیه‌ی مولکول های اکسیژن O2 به اتم های اکسیژن O استفاده میگردد . این اتمهای اکسیژن بر اثر برخورد با یکدیگر و واکنش با مولکول های اکسیژن، ازن را تشکیل می دهند.  نکته مهم در این فرآیند این است که این مولکول پس از تاثیرگذاری هیچگونه اثر و محصولی از خود باقی نگذاشته و به سرعت به اکسیژن دو اتمی تبدیل شده و مجدد به هوا باز میگردد.

 

فرایند تصفیه با ازن و دستگاه ازن زن

ملکول ازن از نظر شیمیایی کاملاً ناپایدار یعنی پس از تولید سریعاً به اکسیژن تجزیه میشود . فلذا در هر محلی که تولید و ایجاد میشود باید در همان محل و بدون فوت وقت مورد بهره برداری قرار گیرد ‌. راه و روش تولید ازن متفاوت میباشد . برای تولید ازن باید پیوند مابین اتم های اکسیژن شکسته شود .

بالاترین بازده تولید ازن در روش تخلیه الکتریکی میباشد که در آن ولتاژی حدود ۶ الی ۲۰ بین دو الکترود مخصوص هزار ولت اعمال می شود و طبیعتاً این ولتاژ بالا بین الکترودها یک قوس الکتریکی ایجاد میکند که در آن مولکول اکسیژن به ازن تبدیل میشود.

ازن به دو روش مستقیم و غیرمستقیم امکان تجزیه آلاینده ها و نابود کردن میکروبها را دارد .

روش مستقیم
در این روش مولکول ازن در نقش گیرنده الکترون ظاهر میشود و بدین گونه موجب اکسید شدن آلاینده ها  میگردد
روش غیر مستقیم
مولکول ازن در واکنشهای زنجیره ای ، به رادیکال هیدروکسیل تجزیه میگردد که پتانسیل اکسایش بالاتری نسبت به ازن دارد، فلذا با سرعت و قدرت بیشتری آلاینده ها را تجزیه میکند. در بیشتر موارد اگر در مدار تصفیه ازن PH قلیایی گردد، احتمال ایجاد OH و متعاقب آن واکنش های غیرمستقیم بالاتر میرود .

فعل و انفعالات مذکور در دستگاه ازن زن انحام میپذیزد و همانطور که اشاره شد بهارین روش در تصفیه خانه های استخر و جکوزی در راستای گندزدایی و از بین بردن تمام میکروبها و ویروسهای موجود در آب میباشد ، ضمن اینکه دستگاه ازن زن باعث شفافیت و زلال شدن بینظری در آب میشود .

 

مزایای ازن زن در تصفیه استخر

استقبال کم نظیر مصرف کنتدگان از ازن زن به دلیل ویژگیهای خارق العاده آن نسبت به سیستم تصفیه کلرزنی است که به بدخی از این ویژگیها اشاره میکنیم .

۱- حذف کامل مواد شیمیایی ( کلر ) که همگان با مضرات آن آشنا هستند

۲- صرفه اقتصادی با کاهش هزینه جاری

۳- حذف اپراتور و شخص تانین نگهدار به دلیل عدم نیاز به شارژ دوره ای و موده مصرفی

۴- کاهش صد درصدی آلاینده های محیط زیست

۵- تاثیرگذاری فوق العاده در نابودی ویروسها و باکتریها

۶-حذف کامل هزینه ها و زحمات تهیه و شارژ کلرزن

۷- مدت زمان تاثیرگذاری کوتاه بر فرآیند تصفیه

۸- تنوع مدل و سایز جهت پوشش مصارف و ظرفیتهای متفاوت

۹- حذف کامل آلودگی محیطی

۱۰- مصرف انرژی بسیار بسیار پایین

۱۱- تولید ازن به صورت آنی در مدار

۱۲- حذف کامل تجهیزات تصفیه جانبی در تصفیه خانه

۱۳- توان گندزدایی و تصفیه بسیار بالا و اکسیدکنندگی قوی ( قوی ترین اکسید کننده موجود در بازار )

۱۴- نصب در حداقل فضای ممکن در تصفیه خانه هایی با متراژ پایین

۱۵- نابودی کامل میکرو ارگانیسمهای آلاینده

مطالب مفید : پمپ استخری

کاربرد های ازن زن در صنعت و سیستم تصفیه فاضلاب

بهره گیری از ازن و دستگاه ازن زن صنعتی که تولید کننده‌ی ازن است در سیستمهای تصفیه فاضلاب خصوصاً زمانیکه میزان آلودگی بسیار بالا میباشد و لزوماً به سطح بالایی از گندزدایی نیاز است سریعاً رو به رشد است . کاربرد مهم استفاده از ازن  زن در سیکل تصفیه آب ، فاضلاب و هوا میباشد که بدین منظور در صنایع زیر کاربردهای بسیاری دارد :

گندزدایی و تصفیه خانه های آب و فاضلاب شهری (تصفیه آب آشامیدنی)

مزارع و استخرهای پرورش و تکثیر آبزیان و آکواریومهای مرورش ناهیهای زینتی

کشتارگاه های صنعتی و دام داریها

کارخانجات و خطوط تولید مواد غذایی ،پاک کننده ها و سرویس ملزومات و دستگاه ها، ضدعفونی سبزیجات و میوه جات، انبار مرکبات، میوه جات، غلات و دانه های خوراکی

مزارع کشاورزی جهت نابودی انگل های خاک و بهره برداری به عنوان سم علف­ کش در مزارع

گلخانه های پرورش گلهای شاخه بریده

استفاده در بیمارستانها و مراکز پزشکی جهت ضد عفونی و اتوکلاو تجهیزات و وسایل پزشکی

صنعت پارچه بافی و نساجی

صنعت رنگ و تولید انواع رزینها

تجهیزات صنعت تاسیسات گرمایشی و سرمایشی مانند برج خنک ­کننده و چیلرهای مرکزی

امتیاز دهید

دسته بندی مقالات

عنوان دسته بندی

عنوان دسته بندی

Related posts

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.