مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت

مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت

مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت در زمان طراحی و محاسبات یک ساختمان یا یک واحد مسکونی یکی از چالش‌های بزرگ بر سر راه مهندسان ، سازندگان و مصرف کنندگان است و سوال مهمتر این است که کدام یک کم مصرف‌تر ، کم صداتر ، کم هزینه‌تر و کدامیک راندمان بالاتری دارد و در کل انتخاب بهتری است ؟ برای پاسخ به این سوال باید ابتدا به صورت مختصر با این دو محصول از لحاظ کارایی بیشتر آشنا شوید .

معرفی چیلر

این تجهیز کاملاً در زمره محصولات سرمایشی قرار می‌گیرد یعنی فقط تولید سرما و برودت را به عهده دارد و قادر به تولید گرمایش برای فضاهای مختلف نمی‌باشد . چیلر به نوعی یک مولد است و برای ایجاد یک فضای خنک در ساختمان‌های مسکونی ، تجاری ، اداری یا ورزشی نیاز به یک مبدل دارد که این مبدل غالباً انواع فن کویل می‌باشد .

آشنایی با داکت اسپلیت

این تجهیز در زمره محصولات سرمایشی و گرمایشی قرار دارد یعنی قادر است با مکانیزم خود ایجاد سرمایش کرده و هم با کمک یک مولد گرمایشی مانند پکیج زمینی ، پکیج دیواری و یا موتورخانه مرکزی به خوبی فضاها و اتاق‌ها را گرم و به دمای مطلوب رساند .
داکت اسپلیت مولد سرما و نیز یکی از ارکان تولید گرمایش است که لزوماً سرمایش و گرمایش از آن به وسیله کانال‌های مخصوص و تعریف شده به فضای منظور و مورد نیاز هدایت می‌شود . اینک با ماهیت دستگاه‌ها به لحاظ کارایی کمی آشنا شدید و شاید بهتر بتوانید مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت را انجام دهید . در ادامه مهمترین ویژگی ها ، شباهت ها و مزایای هر دو دستگاه بیشتر بررسی میگردد .

معرفی مینی چیلر

مینی چیلر یک تجهیز تاسیساتی است که فقط جهت تولید سرمایش انتخاب و خریداری می‌شود . اما ذکر این نکته نیز مهم است که چون مبدلی که در کنار این دستگاه استفاده می‌گردد صرفاً انواع فن کویل زمینی ، فن کویل دیواری ، کویل سقفی و غیره می‌باشد می‌توان با بهره‌گیری از یک مولد گرمایشی مانند پکیج یا موتورخانه مرکزی و با کمی تغییر تغییرات در مدار لوله کشی صرفا فن کویل‌ها تبدیل به عامل سرمایش و گرمایش بصورت ترکیبی میشوند . این در حالیست که داکت اسپلیت قادر است نقش گرمایشی و سرمایشی را در کنار یک مبدل گرمایشی و یک دستگاه کویل ایفا کند .

مصرف برق مینی چیلر و داکت اسپلیت

هر دو دستگاه قابلیت کارکرد با برق تک فاز را دارند اما اگر ظرفیت مینی چیلر یا داکت اسپلیت بالاتر باشد قطعاً نیاز به اشتراک برق سه فاز می‌باشد .

مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت از نظر عامل تبرید

در مینی چیلر عامل تبرید ( ماده‌ای که سرما را در دستگاه جذب کرده و در فن کویل به فضای اتاق منتقل می‌کند ) آب است اما در داکت اسپلیت عامل تبرید گاز است این نکته تفاوت چندانی برای مصرف کنندگان به لحاظ کارایی و هزینه نداشته و فقط جهت اطلاع رسانی به آن اشاره شده است .

مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت از نظر پنل دستگاه

داکت اسپلیت از دو قسمت پنل داخلی و پنل خارجی تشکیل شده است که پنل داخلی لزوماً در زیر سقف و داخل سقف کاذب تعبیه می‌گردد و پنل خارجی آن در بالکن یا پشت بام نصب می‌گردد اما مینی چیلر غالباً روی پشت بام نصب می‌شود و به نوعی فن کویل‌ها نقش پنل‌های داخلی را ایفا می‌کنند .

لوله های ارتباطی

لوله‌های ارتباطی بین پنل داخلی و خارجی در داکت اسپلیت از نوع لوله مسی با سایزهای مشخص و متناسب با ظرفیت دستگاه و فاصله بین دو پنل می‌باشد در حالی که لوله‌های ارتباطی در مدار بین دستگاه مینی چیلر و فن کویل‌ ها غالباً از نوع لوله فولادی سیاه می‌باشد .

ظرفیت و تعداد دستگاه

موارد دیگری که در مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت باید به آن اشاره کرد ظرفیت دستگاه‌ها می‌باشد برای آپارتمان‌ها یا ساختمان‌هایی که به لحاظ زیربنای مفید از وسعت بالاتری برخوردار است قاعدتاً تجهیزات گرمایشی و سرمایشی با ظرفیت بالاتر محاسبه و انتخاب می‌شود .
از آنجا که پنل داخلی داکت اسپیلت در داخل واحد مسکونی نصب می‌گردد با بالا رفتن ظرفیت ، صدای بیشتری نیز تولید می‌شود در این حالت مهندسان از دو دستگاه داکت اسپیلت استفاده می‌کنند . اما در مینی چیلر کافیست قدرت و ظرفیت تجهیزات داخلی آن از جمله کمپرسور افزایش پیدا کند تا پاسخگوی نیاز باشد .

شباهت‌های بین دو دستگاه مینی چیلر و داکت اسپلیت

قیمت تمام شده دستگاه‌ها تا زمان روشن کردن و بهره‌برداری تقریباً یکسان می‌باشد چرا که به هر میزان که لوله مسی ، عایق و عایق کاری ، ساخت و نصب کانال‌ها ، خرید کویل گرمایشی و اجرت‌های مربوطه برای داکت اسپلیت هزینه بر می‌باشد به همان هم لوله کشی فولادی ، عایق و عایق کاری خرید فن کوئل‌ها و اجرت‌های آن نیز برای مینی چیلر شامل هزینه می‌گردد .

حمل و نقل

هر دو دستگاه به لحاظ وزن نسبتا سنگین هستند اما داکت اسپیلت با توجه به ابعاد کمتر این قابلیت را دارد که توسط نیرو انسانی جابجا گردد اما مینی چیلر با ابعاد بیشتر ، ممکن است به تجهیزاتی مانند جرثقیل نیاز داشته باشد هر چند که امکان مونتاژ در محل پروژه جهت دستگاه‌های سفارشی ساخت داخل ایران نیز وجود دارد .

مستقل بودن هر دستگاه

استقلال هر دستگاه کاملاً اختصاصی بوده و شامل پرداخت هزینه آبونمان مشترک در ساختمان‌ها با مشارکت دیگر همسایگان نمی‌باشد و با توجه به مستقل بودن توسط مالک ساختمان کنترل و استفاده می‌گردد .

سرویس دهی و خدمات

توجه به اینکه داکت اسپیلت داخل سقف کاذب نصب می‌شود به لحاظ دسترسی سرویس کار به تجهیزات داخلی کمی دشوار باشد و همچنین ورود و خروج سرویس کاران به داخل ساختمان مسکونی مشکلاتی را برای ساکنین ایجاد می‌کند . اما مینی چیلر در فضای کاملاً باز و غیر خصوصی ساختمان است و به لحاظ خدماتی از درجه مطلوب‌تری برخوردار است .

مزایای مینی چیلر نسبت به داکت اسپلیت

● صدای کمتر که آن صدا هم در فضای داخلی آپارتمان شنیده نمی‌شود .
● خدمات و سرویس دهی مطلوب‌تر به لحاظ تفاوت محل نصب

● نیاز کمتر به سرویس‌های دوره‌ای
● مدیریت کامل دما با فن کویل‌های مجزا در هر قسمت ساختمان و مدیریت دمای یک منطقه یا اتاق به وسیله ترموستات‌های اتاقی در حالی که در دستگاه داکت اسپلیت این مزیت و مدیریت وجود نداشته و یا بسیار پرهزینه است .
● مصرف برق کمتر با در نظر گرفتن کمپرسورهای اینورتر و مدولار در زمان طراحی و ساخت چیلر

کلام آخر

مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت پس از مطالعه جزئیات این مقاله بسیار بسیار راحت‌تر و دقیق‌تر صورت می‌گیرد به طور کلی برای ساختمان‌هایی که تعداد واحد آنها زیاد نیست و روی پشت بام فضای بلا استفاده مشاهده می‌شود توصیه مهندسان و کارشناسان امور تاسیسات مینی چیلر است که می‌تواند انتخاب مناسب‌تری نسبت به داکت اسپیلت باشد .

5/5 - (1 امتیاز)

دسته بندی مقالات

عنوان دسته بندی

عنوان دسته بندی

Related posts

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.