مقایسه کولر گازی و داکت اسپیلت و تفاوت آنها

مقایسه کولر گازی با داکت اسپلیت و تفاوت آنها

مقایسه کولر گازی و داکت اسپیلت و تفاوت آنها زمانی با مطالعه و بررسی به نتیجه می‌رسد که در ابتدا بدانیم که از خرید ، نصب و راه‌اندازی یک تجهیز سرمایشی و گرمایشی چه خواسته‌هایی داریم . یعنی اینکه شرایط کاربری محل به لحاظ مسکونی ، اداری ، تجاری و اینکه آن دستگاه را صرفاً برای گرمایش یا فقط سرمایش انتخاب می‌کنیم و شاید هم برای هر دو منظور به صورت ترکیبی .
نکته بعدی که بسیار مهم می‌باشد این است که آیا زیرساخت مناسب برای نصب داکت اسپیلت یا کولر گازی فراهم است یا باید ایجاد کرد . به خصوص در مورد داکت اسپیلت که به دلیل لزوم نصب کانال‌های زیر سقفی محل مورد نظر یا باید در مرحله ساخت باشد یا اینکه تصمیم به انجام بازسازی داشته باشید . البته که تمام ساختمان‌هایی که نوساز و آماده تحویل هستند و نیاز به نصب داکت اسپیلت دارند زیرساخت‌های لازم از جمله قدرت برق مورد ، نیاز کانال کشی ، کابل کشی و نصب ساپورت‌های مورد نیاز کاملاً فراهم شده است .
به لحاظ فراهم‌سازی بستر مناسب جهت نصب ، کولر گازی بسیار اسان‌ و کم هزینه‌تر نسبت به داکت اسپیلت می‌باشد .
حالا که با آشنایی کامل نسبت به نیاز خود و همچنین زیرساخت‌های مورد لزوم و اشاره را بررسی کردید پس می‌توانید مقایسه کولر گازی و داکت اسپیلت و تفاوت‌های آن را دقیقتر بررسی کنید . لذا باید به صورت کوتاه با این دو محصول بیشتر آشنا شوید .

داکت اسپیلت چیست ؟

داکت اسپیلت به لحاظ ماهیتی یک دستگاه تولید سرمایش است که همانند کولر گازی از دو پنل داخلی و خارجی تشکیل شده است . پنل داخلی در زیر سقف و داخل سقف کاذب نصب می‌شود و پنل خارجی روی پشت بام ، بالکن و لزوماً محلی که دسترسی به هوای آزاد داشته باشد نصب می‌گردد .
با روشن شدن داکت اسپیلت طی یک فرایند مکانیکی و الکتریکی سرمایش در قالب باد خنک تولید شده و به وسیله یک الکتروفن قوی و توسط کانال‌های مخصوص که ابعاد آن بر اساس طول کانال ، قدرت و ظرفیت دستگاه و تعداد انشعابات مورد نیاز محاسبه و نصب میگردد به فضاهای مورد نیاز مانند اتاق خواب و سالن‌ها هدایت می‌شود .
ضمن اینکه برای گرمایش محیط می‌توان با قرار دادن یک دستگاه کویل گرمایشی در ابتدای مسیر کانال اصلی و متناسب با ظرفیت و مقدار زیربنا فرایند گرمایی محیط را نیز در روزهای سرد سال به همراه داشت .

معرفی کولر گازی

کولر گازی جز تجهیزات سرمایشی و گرمایشی محسوب می‌شود که به سه نوع مختلف تقسیم بندی می‌گردد .

کولر گازی سرمایشی

کولر گازی سرمایشی فقط در روزهای گرم سال مورد استفاده است و با عملکرد خود و متناسب با زیربنای محل نصب برودت و سرمای مورد نیاز را تامین می‌کند .

کولر گازی سرمایشی و گرمایشی

این دستگاه می‌تواند در تمام روزهای سال مورد استفاده قرار گیرد مکانیزم الکتریکی و مکانیکی این دستگاه طوری طراحی شده است که در فصل تابستان دارای عملکرد سرمایشی و در روزهای سرد سال با عملکرد سیکل معکوس کمپرسور بازدهی گرمایشی را به همراه دارد .

کولر گازی حاره‌ای

این دستگاه کولر گازی طوری طراحی شده که مخصوص نصب و بهره‌برداری در مناطق حاره‌ای ( مناطق مرطوب و بسیار گرم ) بالاترین بازدهی و راندمان را دارد .

همانطور که قبلاً اشاره شده کولر گازی از دو پنل داخلی و خارجی تشکیل شده که پنل داخلی روی دیوار و در محل مناسب نصب می‌گردد و پنل خارجی لزوماً در فضای باز و در عین حال نزدیک به پنل داخلی باید نصب گردد . ارتباط بین پنل بیرونی و پنل داخلی از طریق دو خط لوله مسی و یک کابل برقرار می‌گردد انتخاب محل نصب کمپرسور و پنل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در صورت نصب فنی و مهندسی می‌تواند بالاترین بهره‌وری را به همراه داشته باشد .

با مطالعه مطالب فوق و ذکر بهتر می‌توانیم به مقایسه کولر گازی و داکت اسپیلت و تفاوت آنها بپردازیم مقایسه این دو دستگاه بیشتر به بررسی کارایی آنها ، بودجه مورد نیاز و نوع کاربری بستگی دارد .

مقایسه کولر گازی و داکت اسپیلت از نظر محل نصب

اگر محل نصب دارای چند اتاق و سالن باشد در صورتی که ساختمان در حال ساخت یا بازسازی باشد و ارتفاع سقف نیز اجازه اجرای کانال کشی به کارفرما بدهد میتوان از داکت اسپیلت استفاده کرد . در غیر این صورت باید برای سالن‌های متصل به یکدیگر حداقل یک دستگاه کولر گازی و برای اتاق‌ها لزوماً کولر گازی مجزا در نظر گرفت . ذکر این نکته مجدداً لازم است که کانال‌های داکت اسپیلت باید زیر سقف اجرا شود و ارتفاع کف تمام شده تا زیر سقف بسیار حائز اهمیت است . ساپورت ، بست و اجرای کانال به همراه ضخامت سقف کاذب حداقل حدود ۲۰ الی ۲۵ سانتی‌متر از ارتفاع مفید را در بر می‌گیرد .

هزینه اولیه و جاری

با توجه به نیاز داکت اسپیلت به تجهیزاتی همچون خرید دستگاه ، داکت ، نصب یونیت داخلی ، ساپورت‌های کانال‌ها ، دریچه‌های مورد نیاز و اجرت‌های مربوطه بودجه اولیه که می‌بایست برای داکت اسپیلت هزینه کرد بسیار بالا تر از کولر گازی است و در صورتی که نیاز گرمایشی نیز در ساختمان احساس شود باید هزینه یک دستگاه پکیج دیواری یا پکیج زمینی به همراه کویل گرمایشی و لوله کشی آن را نیز به هزینه‌ها اضافه کرد .
این هزینه و بودجه مورد نیاز با خریداری و لوله کشی نهایتاً دو دستگاه تقریباً برابری می‌کند و اگر تعداد اتاق‌ها بیشتر باشد باید قیمت مدل و برند دستگاه‌ها بیشتر مورد بررسی قیمتی قرار گیرد .

وزن دستگاه و حمل و نقل

پنل داخلی و خارجی داکت اسپیلت بسیار سنگین‌تر از دو پنل کولر گازی می‌باشد و حمل و نقل و نصب آن نیز به مراتب دشوارتر می‌باشد .

مصرف برق یکی دیگر از تفاوتهای کولر گازی با داکت اسپلیت

بیشترین تاثیر گذاری در مقایسه کولر گازی و داکت اسپیلت و تفاوت آنها به مصرف برق بین این دو دستگاه بستگی دارد . ظرفیت و قدرت دستگاه میزان ، مصرف روزانه ، شرایط نصب و محل آن ، اینورتر بودن یا نبودن دستگاه و سطح کیفی دستگاه‌ها از نکاتی است که به صورت خلاصه به آن اشاره می‌شود .

ظرفیت دستگاه

هرچه قدرت و توان دستگاه داکت اسپیلت یا کولر گازی بیشتر باشد قاعدتاً از مصرف برق بیشتری برخوردار هستند .

میزان مصرف روزانه

در طول روز هرچه میزان روشن بودن و به خصوص روشن و خاموش شدن دستگاه بیشتر باشد صرف برق نیز به همان میزان افزایش پیدا می‌کند اما شرایط دیگری نیز که در ذیل به آنها اشاره می‌شود نیز بر مبلغ قبض برق تاثیرگذار است .

اینورتر بودن یا نبودن دستگاه

تکنولوژی اینورتر بر روی هر دو دستگاه داکت اسپیلت و کولر گازی تاثیر بسزایی در کاهش مصرف برق دارد .

مصرف برق و رده برچسب انرژی

درجه برچسب انرژی هرچه میزان بالاتری را گویا باشد مصرف برق کمتری دارد در دستگاه‌های اینورتر با درجه A+++ کمترین میزان مصرف برق و بالاترین بهره‌وری را دارد .

شرایط و محل نصب

نزدیک بودن پنل داخلی و خارجی و عایق کاری مناسب لوله‌ها رابط ، تاثیر زیادی در کاهش مصرف برق دارد . آفتابگیر بودن اتاق‌ها ، مصالح ساختمانی مرغوب از جمله استفاده از پنجره‌های دوجداره نیز از عوامل تاثیرگذار است .

مقایسه کولر گازی و داکت اسپیلت از نظر مدیریت دما

با استفاده از یک یا چند کولر گازی مدیریت بهتری روی دما و مصرف برق و طول عمر دستگاه می‌توان داشت . بدین گونه که از هر فضایی که خالی از سکنه و غیر قابل استفاده است می‌توان کولر آن قسمت را خاموش کرد . در داکت اسپیلت مدیریت مصرف نمی‌توان داشت و نهایتاً در زمانی که یک دستگاه برای فضاهای خصوصی مثل اتاق خواب‌ها و یک دستگاه برای فضای عمومی و سالن در نظر گرفته شده است می‌توان یک دستگاه را خاموش کرد .

صدای کارکرد

در مقایسه کولر گازی و داکت اسپیلت با توجه به اینکه بیشتر فرایند تبرید و تولید سرما در دستگاه یونیت داخلی نصب می‌باشد صدای کارکرد داکت اسپیلت قاعدتاً بیشتر از کولر گازی است . ضمن اینکه صدای الکتروفن موجود در دستگاه جهت پرتاب و هدایت باد به فضاهای مختلف نیز مزید بر علت است تا صدای الکتروفن و احتمالاً عبور جریان باد شنیده شود . لازم است بدانید که با پیشرفت تکنولوژی ، رقابت بین تولید کنندگان در کنار استفاده از تجهیزات مرغوب باعث شده که این صدا به حد چشمگیری به حداقل برسد .

تقسیم دما

دستگاه کولر گازی با توجه به قدرت و ظرفیت خود از یک پرتاب باد معینی برخوردار است و یک محدوده مشخص را پوشش می‌دهد اگر در یک فضای فلت و بدون دیوار و پارتیشن کولر گازی نصب شود ممکن است که فضای بیشتری را به لحاظ دمایی پوشش دهد اما داکت اسپیلت که از وجود کانال‌های تقسیم باد بهره می‌برد فضای وسیع‌تر یا تقسیم بندی بهتری به لحاظ پوشش دمای گرمایشی و سرمایشی دارد .

جمع‌بندی

در بحث مقایسه کولر گازی و داکت اسپیلت و تفاوت آنها مطالب و کلیاتی مطرح شد که در صورت مطالعه کامل و دقیق آن می‌توانید انتخاب مناسبی داشته باشید . با شناخت نیازها ، پیش نیازها ، شرایط محل نصب و بودجه کارفرما یا سازندگان و در آخر سلیقه مصرف کنندگان هز عوامل تاثیر گذار در انتخاب بهتر بین این دو محصول است.
کارشناسان امر تاسیسات در سازمان فروش هوایش می‌توانند اطلاعات کامل‌تری در این زمینه در اختیار خریداران قرار دهند.

 

امتیاز دهید

دسته بندی مقالات

عنوان دسته بندی

عنوان دسته بندی

Related posts

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.