کاربرد فیلتر شنی استخر

کاربرد فیلتر شنی استخر

کاربرد فیلتر شنی استخر فقط در استخر خلاصه نمی‌گردد بلکه در جکوزی ، حوضچه‌های آبنما و هر کجا که نیاز باشد آب انباشته شده از حالت کدر بودن و ناخالصی تغییر ماهیت پیدا کند از فیلتر شنی استفاده میشود .

از آنجا که آب استخر ارتباط مستقیم با سلامتی افراد دارد و از قیمت بالایی نیز برخوردار است در استخر بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
اساساً فیلتر به معنی زدودن و جدا کردن ذرات شناور و در عین حال غیر قابل ترکیب و حل شدن در آب است .
در آب استخر این ذرات شامل چربی ها ، باکاری ها ، میکروب ها و میکروارگانیزم‌ها می‌باشند که به راحتی و از راه‌های متفاوت به آب استخر سرایت می‌کنند .
علاوه بر این‌ها ؛ اجسام جامد مانند شن و ماسه ، تکه‌های پارچه ، برگ ، حشرات و اجسام دیگری نیز می‌باشد که عموما در اب استخر مشاهده میشود .
چربی‌ها و ذرات بسیار ریز توسط فیلتر شنی تصفیه می‌شوند . باکتری‌ها ، میکروب‌ها و میکروارگانیزم‌ها توسط تجهیزاتی مانند کلر و کلرزن ، ازن و ازن زن و میکروب زدا با اشعه یو وی ( UV) صورت می‌گیرد و اجسام جامد و بزرگتر در دو مرحله توسط استرینر جدا می‌گردند .
قبل از اینکه با کاربرد فیلتر شنی استخر بیشتر آشنا شوید بهتر است مطالبی کوتاه در مورد محل نصب فیلتر شنی ، فاصله کاسه استخر تا محل نصب فیلتر ، لوازم و تجهیزات جانبی و انواع فیلتر شنی آشنا شوید .

برای مشاهده و خرید انواع فیلتر شنی استخر  در سایت هوایش کلیک کنید.

محل نصب فیلتر شنی

محل نصب فیلتر شنی اصولاً در مکانی به نام تصفیه خانه می‌باشد چرا که در کنار فیلتر شنی حداقل یک دستگاه الکتروپمپ نصب می‌گردد و باید تقریباً دور از مکانی که احتمال آبریزش دارد نصب گردد .

فاصله محل نصب فیلتر شنی 

لازم است بدانید که هرچه فیلتر تا جداره استخر یا جکوزی کمتر باشد بهره‌وری و سرعت گردش و تصفیه آب بهتر و اصولی‌تر صورت میپذیرد . بهتر است که اتاقک تصفیه‌خانه در کنار استخر و در یک دیوار مشترک با جداره آن در نظر گرفته شود .

لوازم جانبی فیلتر

فیلتر شنی همیشه در کنار یک پمپ سیرکولاتور نصب می‌گردد که این پمپ با مکش آب استخر و تزریق آن به داخل فیلتر و مکش مجدد از داخل فیلتر آب را به داخل استخر پمپاژ می‌کند .
این پمپ باید همیشه مجهز به یک قطعه به نام استرینر باشد تا اجسام جامد به داخل پروانه پمپ استخری یا فیلتر شنی راه پیدا نکند.

انواع فیلتر شنی

انواع فیلترهای شنی می‌توانند از لحاظ جنس بدنه و شیرهای مدیریت جریان آب به دو دسته تقسیم بندی شوند . به لحاظ جنس بدنه فیلتر شنی به سه دسته فیلتر شنی با بدنه گالوانیزه ، فیلتر شنی با بدنه فایبرگلاس یا اف آر پی (FRP) و فیلترهای شنی با بدنه استیل تقسیم بندی می‌شوند . به لحاظ شیرهای مدیریتی جریان نیز به سه دسته تقسیم بندی می‌شوند شیرهای شش حالته دستی ، شیرهای سه حالته دستی و فیلتر شنی با شیر فلکه‌های کشویی و دستی که هر کدام از دسته‌بندی‌های فوق کارایی مزایا و معایب خاص خود را دارند .

اکنون با شناخت مختصری از فیلتر شنی می‌توانیم در مورد کاربرد فیلتر شنی استخر بیشتر بدانیم .

نحوه عملکرد فیلتر شنی

برای فیلتر یا تصفیه شدن آب استخر یا جکوزی آب باید وارد مخزن فیلتر شده و پس از فرایند فیلتراسیون مجدداً به کاسه استخر بازگردد . این فرایند به وسیله یک الکتروپمپ قوی که حد فاصل کاسه استخر و منبع فیلتر شنی نصب می‌گردد صورت می‌پذیرد و باید در ابتدا ورودی پمپ نیز یک دستگاه استرینر تعبیه گردد .
برای این کار از کف عمیق‌ترین قسمت استخر یا کاسه جکوزی باید یک خط لوله به عنوان مکش تا ورودی پمپ و استرینر اجرا گردد . سپس از قسمت خروجی پمپ به وسیله لوله یا شلنگ مخصوص به ورودی فیلتر شنی ارتباط برقرار می‌شود و در نهایت از قسمت خروجی فیلتر یک خط لوله به عنوان دهش یا برگشت آب به استخر اجرا گردد . این لوله لزوما در قسمتهای بالای بدنه استخر باید اجرا شود به نوعی حکم پرکن استخر را نیز دارد . با روشن شدن پمپ و مکش آب از داخل استخر فرایند گردش آب و سیرکولاسیون آغاز شده و آب از قطعه‌ای به نام استرینر یا موگیر عبور کرده تا اجسام و ذرات جامد از آن جدا گردد سپس به سمت فیلتر هدایت می‌شود با ورود آب به فیلتر شنی فرایند تصفیه آغاز می‌گردد بدین گونه که آب از نازل‌های مخصوص در داخل مخزن فیلتر پخش و با عبور از بین توده عظیمی از شن و یا رزین‌های مخصوص ، کلیه چربی‌ها و ناخالصی‌ها و ذرات به جداره‌ های رزین می‌چسبد .آب به تدریج با نزدیک شدن به قسمت خروجی تمیزتر و شفاف‌تر می‌گردد به حدی که در زمان خروج شاهد یک آب زلال و با کیفیت می‌شوید . این آب شفاف و زلال توسط لوله دهش یا برگشت ، به کاسه استخر منتقل می‌شود .
این فرایند در یک دوره زمانی مشخص بارها و بارها تکرار می‌شود و حاصل آن مشاهده آب تمیز و یکدست و شفاف در کاسه استخر هستیم .
این توضیحات یک تعریف ساده از فرایند فیلترراسیون و کاربرد فیلتر شنی استخر می‌باشد .

محاسبه ظرفیت فیلتر شنی

هر فیلتر شنی دارای ظرفیت مشخص می‌باشد یعنی به میزان معینی در ساعت می‌تواند آب را تسویه کند هرچه ابعاد و ظرفیت استخر بزرگ باشد باید فیلتر شنی به مراتب بزرگتر انتخاب و خریداری شود .
در این خصوص می‌توانید از کارشناسان تاسیسات در سازمان فروش هوایش کسب مشاوره کنید .

جمع بندی کاربرد فیلتر شنی استخر

با مطالعه این مقاله به راحتی با مکانیزم تصفیه و گردش آب استخر و کاربرد فیلتر شنی استخر آشنا شدید . ذکر دو نکته بسیار مهم می‌باشد انتخاب ظرفیت فیلتر شنی برای بهره‌وری بیشتر در کنار استفاده از رزین مرغوب و همچنین انجام به موقع عملیات بک واش می‌تواند نتیجه مطلوب‌تری در پی داشته باشد .

امتیاز دهید

دسته بندی مقالات

عنوان دسته بندی

عنوان دسته بندی

Related posts

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.