منبع ذخیره عمودی

طراحی منبع ذخیره عمودی به شکل استوانه ای بوده که به صورت ایستاده و بر روی قاعده در محل مورد نظر نصب می گردد. این مخازن در انواع بلند و کوتاه موجود بوده و بهترین گزینه برای نگهداری فرآورده های شیمیایی، آب شرب و سایر سیالات می باشند. به جهت حائز اهمیت بودن مسئله سلامت انسان ها، منبع ذخیره عمودی به صورت چهار لایه، سه لایه و دو لایه و در رنگبندی متنوع طراحی و تولید می شوند. بر همین اساس، امکان نگه داری آب شرب و بهداشتی برای مدت زمان طولانی، بدون ایجاد تغییر در طعم و مزه آن، به راحتی محقق می گردد. لازم به ذکر است که رنگ های به کار رفته در بدنه تانکرذخیره عمودی ، از رنگ ها و مواد اولیه کاملا بهداشتی، فود گرید و مورد تایید وزارت بهداشت و درمان می باشد.

به منظور جلوگیری از انتقال گرما و ثابت ماندن دمای مایعات در داخل، در ساختار منبع ذخیره عمودی از لایه فوم استفاده می شود. این امر ضمن جلوگیری از انتقال گرما به جداره منبع، سبکی و انعطاف پذیری مخزن را با خود به دنبال دارد. در حال حاضر به منظور جلوگیری از رشد جلبک و باکتری ها در سطح آب ذخیره شده، لایه مخصوص ضد نفوذ نور خورشید، برای مخزن ذخیره عمودیدر نظر گرفته می شود. بر این اساس، خیال مصرف کننده برای نگهداری و ذخیره سازی حجم زیادی از سیالات و مایعاتی مانند آب، راحت و آسوده می گردد. ناگفته نماند که منبع ذخیره عمودی در ظرفیت های مختلف و بازه حجمی 100 الی 20000 لیتر در سطح بازار به چشم می خورد.

اهمیت استفاده از مخزن ذخیره عمودی

با توجه به وقوع خشکسالی در سال های اخیر در سطح کشور، مقابله با خشکسالی و بحران کم آبی مورد توجه همه نهادها و دستگاه های دولتی و خصوصی قرار گرفته است. بدون تردید، یکی از بهترین راهکارها برای ذخیره سازی آب، استفاده از مخازن ذخیره مانند مخزن ذخیره عمودی می باشد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که کاربری منبع ذخیره عمودی تنها به نگه داری آب شرب محدود و محصور نمی شود. بلکه این منبع برای مصارف مختلف مانند مصارف بهداشتی، دارویی و انواع مایعات کاربرد دارد.

شایان ذکر است که برای نگهداری مناسب و مطلوب آب شرب در مخازن ذخیره سازی، خاصیت آنتی باکتریال، آنتی UV و ضد جلبک، از درجه اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. در ساختار منبع ذخیره عمودی از یک لایه ویژه ضد جلبک و ضد تابش نور خورشید استفاده شده است. بر این اساس، دیگر اثری از جلبک و سایر عوامل تاثیرگذار در کاهش کیفیت آب وجود نخواهد داشت. همچنین لایه استفاده شده از تغییر رنگ، بو و فاسد شدن آب به نحو مطلوب جلوگیری به عمل می آورد.

رابطه میان آب و بقای نسل بشر یک رابطه جدا نشدنی و در عین حال اجتناب ناپذیر می باشد. علی رغم پیشرفت های صورت گرفته، هنوز هیچگونه جایگزینی برای آب پیدا نشده و نخواهد شد. از سوی دیگر، نیاز به تامین آب و ذخیره سازی آن قدمتی به اندازه بلندای تاریخ دارد. از نخستین تمدن های  شکل گرفته تا به امروز، برخورداری از تجهیزات مناسب برای ذخیره سازی و نگهداری آب بسیار اهمیت و ضرورت داشته است. این نیاز در پرتو طراحی مخازن ذخیره سازی باکیفیت و بادوام، به میزان قابل توجهی برآورده شده است. بر این اساس، منبع ذخیره عمودی ، علاوه بر حفاظت از سیالات در برابر عوامل منفی، بستر مناسب برای نگهداری مایعات برای زمان های طولانی را فراهم می سازد.

قابلیت های مهم منبع ذخیره عمودی

در پرتو استفاده از منبع ذخیره عمودی ، قابلیت نگهداری و ذخیره سازی حجم گسترده ای از مایعات، برای مصارف مختلف امکان پذیر شده است. بدون تردید، نگهداری آب شرب و بهداشتی یکی از قابلیت های حائز اهمیت مخازن ذخیره آب عمودی به شمار می آید. در سال های اخیر با توجه به رشد جمعیت در کشور، اهمیت استفاده بهینه از ذخایر و منابع آب، در دستور کار قرار گرفته است. بسیاری از واحدهای مسکونی در کلانشهرها در برخی مواقع به ویژه در فصول گرم سال، با کاهش و افت فشار محسوس آب مواجه هستند. در چنین شرایطی استفاده از منبع ذخیره عمودی ، یک گزینه کاربردی و راهگشا تلقی می گردد. با استفاده از این مخزن آب، میتوان از کاهش فشار آب شبکه در مواقع اوج مصرف، جلوگیری به عمل آورد. علاوه بر این، در مجتمع های مسکونی با کمک مخزن و پمپ میتوان آب مورد نیاز ساکنان را تامین نمود.

از دیگر قابلیت های مهم منبع ذخیره عمودی میتوان به نگهداری مواد و سیالات شیمیایی صنایع مختلف، اشاره نمود. مواد شیمیایی به علت برخورداری از خاصیت اسیدی و قلیایی، برای نگهداری به مخازن باکیفیت و بادوام نیاز دارند. تانکر ذخیره عمودی سه لایه، در برابر مواد شیمیایی از مقاومت قابل توجهی بهره می برد. همچنین این مخازن در برابر خوردگی و سایر عوامل محیطی بسیار مقاوم و بادوام هستند.

عدم نفوذ نور خورشید به جداره داخلی منبع ذخیره عمودی ، امکان نگهداری سیالات را در زیر نور مستقیم آفتاب و محیط های روشن به خوبی مهیا می سازد. علاوه بر این، برخورداری از نشان ملی استاندارد و اخذ پروانه بهداشتی، بی خطر و فاقد مواد سمی بودن و بهداشتی بودن منبع ذخیره عمودی را بازتاب می دهد.

قیمت منبع ذخیره عمودی

به طور کلی، در قیمت منبع ذخیره عمودی ، مؤلفه ها و پارامترهای مختلفی تاثیرگذار و مؤثر است. اولین نکته در این زمینه متریال و مواد اولیه استفاده شده در ساختار تانکر ذخیره عمودی می باشد. بر این اساس، قیمت مخازن ساخته شده از متریال پلی اتیلن فود گرید (Food Grade) در مقایسه با منبع های پلاستیکی بیشتر و بالاتر است. همچنین تک لایه و سه لایه بودن، از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت مخزن ذخیره عمودی می باشد. بنابراین، مخازن تک لایه با قرار گرفتن در مجاورت نور آفتاب جلبک می زند. در صورتی که مخازن سه لایه در برابر نور خورشید و جلبک مقاوم هستند.

با توجه به اهمیت بهداشت و حفظ سلامت انسان، استفاده از منبع ذخیره عمودی از نوع پلی اتیلن در مقایسه با سایر منبع های آب، با روند روبه رشدی همراه شده است. مقاوم بودن در برابر شرایط محیطی، نصب راحت و سریع، قابل استفاده در واحدهای تجاری و مسکونی، طول عمر زیاد و بهره وری بالا، از ویژگی های حائز اهمیت منبع ذخیره عمودی پلی اتیلنی می باشد.

امتیاز دهید

دسته بندی مقالات

عنوان دسته بندی

عنوان دسته بندی

Related posts

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.